Vzdušný súboj: Na moje ORCy si nebude nikto vyskakovať!
Ako som sľúbil v novinkÁCH, za ktoré asi niekto zomrie kvôli aktuálnosti (čau EDO)
(nezomrie, jednoducho nebudú - pozn. mike),
Tiberské slnko zrecenzujem, keď ho dohrám. Klamal by som, ak by som povedal,
že gratulačky mám už za sebou, ale som v poslednej misii za GDI, Final Conflict.
Čo je podľa mňa dosť na to, aby som bol schopný vám niečo o tejto, teraz to už môžem povedať,
BOMBASTICKEJ hre porozprávať. Keďže som mal možnosť hrať hru paralelne s Martinom
"neviempodakouprezývkovpíšešdoMachra" K. (on za Nod, ja za tých druhých, dobrých...),
poviem vám, že sa opakuje syndróm Red Alertu (toto nečítajte, ak som u vás zapísaný ako
neparanoik...): hra za Nod je o niečo ľahšia tak isto ako hra za Sovietov v horeuvedenej hre
názov, ktorej končí slovkom Alert. Možno (určite) je to misiami.
Final Conflict: Sľúbená GDI base z poslednej misie a v nej Mamut Tanky (3ks).
Toto ale nie je kritika hry, za
ktorú som vyplazil... no, nebudeme to rozpitvávať... mal som si radšej kúpiť 80 kindervajíčok. Nie,
ako tí piráti... Je to vlastne môj osobný pocit a vlastne aj zápor. No zápory, tie tibiš nemá
(všimnite si ako si odporujem). Ak samozrejme nepočítam stále ešte nie celkom 3D terén a nie
celkom 3D jednotky. Povrch je síce deformovateľný, ale nie plynulo, ale iba po akýchsi vrstvách.
Ja viem, že realtimeové krátery tu ešte žiadna hra nemala, ale zabite ma. Tie jednotky ma
zamrzeli. Už sa nepohybujú tak kŕčovito ako v druhom C&C, ale stále to nie je Totálna Anihilácia...
Prečo píšem o takýchto detailoch? Lebo som si práve obzeral krabicu a tam sú tieto detaily veľmi
vychvaľované. Na krabici si pozrite tiež obrázky, ktoré nikde v hre neuvidíte - sú celkom fajn...
|
Povrch je síce deformovateľný, ale nie plynulo, ale iba po akýchsi vrstvách...
|
Ale dosť sarkazmu a prejdime k dôležitým veciam ako je (konečne) opis
hry. Ak ste sa dočítali až sem a nemáte ani šajnu (teraz moje obľúbené=>) vo co go(u),
predstavím vám trilógiu ako celok (nie preto, že by mi vás bolo ľúto, ale pretože dostávame
príplatky za každých 10kB textu... teraz klamem... a som kresťan... sakra!).
Všetko to začalo keď si firma ZápadnýLes povedala, že prečo ja neurobím "pokračovanie" Duny 2.
Na Command & Conquer (hru, ktorú istý spolužiak volal kvôli nadostatočnej znalosti reči používanej na ostrove Albion (angličtina...) komand a kvandát (čau EDO)(dobre, viem si uznať chybu, ale náhodou, čistou náhodou nevieš kto mi tvrdil, že Pentium PRO 200 a Pentium 200 MMX je to isté?)(A nie je?) (Nie. Nie je... ha, ha, Ha, HA, HAHAH
) sme sa všetci triasli a naše očakávania sa splnili - až na tú SVGA, ktorú mal ale až Warcraft 2. Potom prišiel Red Alert, všetci sme si ho zahrali a bol dobrý, a tak firma ohlásila pokračovnie, teraz ale prvého dielu. Rôčik nás naťahovala
- odkladala a odkladala až je tu.
Samozrejme C&C 3 si ponechala tradičnú vynikajúcu hrateľnosť série. Niektorí hovoria, že je to
misiami, ale mňa bavil aj skirmiš proti počítaču. Čím to bude deti? Áno Petrík jednotkami. Síce
som nebol nadšený, keď odišiel klasický Mamut Tank, ale ORCY + Nodlejzer a inžinieri obsadzujúci
budovy, ktoré majú zelenú energiu, na jedenkrát zostali (to s tými Mamutmi si vynahradíte v
poslednej misii za GDI - tam sú!!)! Ha! A pribudlo kvantum nových a staré sa vylepšili. Veď len
ORIEK sú 4 druhy. Čo vám hovorí Devil's Tongue, prihára ? (doslova). Alebo lietajúci tanier, či
Cyborg Commando? Disruptor poznáte - obdoba Sonic Tanku z Duny 2. Čo takto jednotky, ktoré sa
môžu rozložiť a strieľať do väčšej diaľky (Artillery, Tic Tank)? Neprezradím vám všetky, nechcem
vás ukrátiťo o ten pocit, keď si konečne môžete postaviť Hover MRLS, obrovského Mamuta Mk II, či
IONovým (toto sa číta ajon...) delom upražiť nepriateľa.
Rozmach: Malinká základnička.
Príbeh nadväzuje na ten v C&C jeden. Kane sa opäť vrátil. Brotherhood of Nod je rozdrobené na
množstvo frakcií a zmietané bojom o post vodcu. Kane sa ale vrátil, aby ho zjednotil. 2.
Tibériová vojna už nie je iba vojou o moc a peniaze=tibérium, ale aj (teraz sklamem tých, čo
nadržiavajú Nodu) vendettou Kanea za prehratú 1.Tib. vojnu (C&C jedna). Kane sa totiž vrátil!
Teraz sa skokom vrátime k budovám, ktoré som načal tým ION Cannonom. Zase vám neopíšem všetky,
veď základné ako rafinéria, Barracks atď. poznáte. Čo poviete na Stealth Generator, ktorý zakryje
vašu základňu nielen na radarovej mape, ale aj na bojisku?
Na tomto mieste rozoberiem prostredie hry a začnem civilnými budovami. Áno, na bojisku už nie sú
len suché stromy, kamene, semtamriečka, ale aj mrakodrapy, motoresty, dielne a každá takáto
budova má svoje meno... Detail - za Nod ich môžete zničiť (zmení sa kurzor) za GDI nie... Plus
civili a vôbec horda charakterov, ktoré nemôžete postaviť (áno, je tu stará GDI base z jednotky),
alebo vyrobiť (mutanti, Umagaan,...).
|
Ja viem, že smiech Táni z Red Alertu bol dobrý, ale keď budete počuť Umagaan (I only
need one shot!) a vzápätí tichý výstrel z pištole s tlmičom, budete vedieť o čom tu spievam...
|
Celú hru vás doprevádzajú a príbeh vám rozprávajú animované sekvencie. Sú to buď klasické
renderované filmíky alebo filmíky hrané hercami a s dorenderovaným pozadím scény. Nie som filmový
kritik, ale musíte uznať, že žiaden holyvúd (teraz myslím výkon NIEKTORÝCH "hercov")
to nie je. Takto sme sa pekne odzadu prikradli ku grafike a tak si ju podáme. Celkovo som
spokojný, tibiš (tento názov som nevymyslel ja, ale Martin Horeuvedený) nerobil žiadne problémy
ani v 800 na 600 v plných detailoch na mojom P200MMX32MBVOODOO212MB. Bodaj by aj robil, keď
Westwooďáci robili engine pomaly 4 roky (C&C Red Alert vyšiel v '95). Postavičky sú síce
komixovejšie a jednotky tiež nie sú 3D, ale to by som rýpal a opakoval sa.
Detaily: Všimnite si raketu (ten zelený fľak),
ktorá za chvíľu zabije cyborgov počítača nevinne postávajúcich a pofajčievajúcich (cigarety!!) opodiaľ...
Zvuky a hudba sú super! Zvuky - klasické výbuchy a vôbec ozvučenie bojiska má každá RTS, ale
hlas počítača E.V.A., či pochmúrny hlas Cabala za Nod nemá každá RTS. A čo ma dorazilo
(grafika mi vracia to napadnutie odzadu zvukmi) sú hlášky "nenajímateľných" charakterov (vlastne
RTS NPC). Ja viem, že smiech Táni z Red Alertu bol dobrý, ale keď budete počuť Umagaan (I only
need one shot!) a vzápätí tichý výstrel z pištole s tlmičom, budete vedieť o čom tu spievam...
Hudba hrá z CD (je tam ako audio stopa) a aj keď tam nie je milión skladieb začne vám liezť na
nervy až okolo 12.-13. misie.
No misie, je ich tu okolo 15 za každú stranu. "Okolo" pretože pred niektorými si môžete zahrať
tzv. doplnkovú, ktorá vám uľahčí nasledovný postup (napr. spravíte doplnkovú "predmisiu" a v
normálnej misii sa vám na 20 minút vypnú protivníkove SAM Sites). Ale nie je to zas až také
žhavé... Nakoniec (áno, už končíme - super nie? Ale neplačte... no ták) som si nechal ten skirmish
a multiplayerovu hru vôbec. Na multiplayer možno (ak sa dohodnem s Martinom o prenesení počítača
a následného prepojenia laplinkom) napíšeme dodatok k recenzii. No a skirmish sa nám inovoval.
Ako? Už žiaden editor a pevne dané mapy, ale samostatný generátor máp. Samozrejme si môžete mapu
upraviť podľa množstva kritérií (koľko % povrchu bude voda/vegetácia/kopcovitého/neviemakéhoešte)
a dúfam že vyjde aj editor...
Vojna je vojna: Devastujeme kultúrne dedičstvo planéty.
No a posledná informácia, ktorú zo seba sebetrýznením dostanem je že hra má dve CDčká,
český manuál a choďte si ju kúpiť lebo inak odpadnem z toho, že som prišiel o oči zbytočne.
Hardwarové nároky |
Konfigurácia |
Rozlíšenie |
Poznámka |
Pentium 200 MMX, 32 MB RAM |
640 x 480 |
plynulo |
Dodatok: Dnes je marec roku 2000 a ja som sa konečne odhodlal napísať dodatok k tejto recenzii. Tiberian Sun som už prešiel za obidve strany, hral skirmish a hral aj po sieti. Vytriezvel som a uvedomil som si (pri písaní recenzie na AoE 2), že C&C 3 nie je vôbec také dobré, ako ste si mohli prečítať vyššie. Všetky kecy o grafike, a tak platia, ale obtiažnosť a AI počítača sa pohybuje na bode mrazu vody a niekedy aj pod ním. Ja viem, že som hore písal niečo iné, ale táto hra sa dobre nedá hrať ani na hard obtiažnosti; počítač útočí s malým počtom jednotiek, nekombinuje letecký a pozemný útok, vždy prichádza z jednej, ľahkoodhadnutelnej, strany a kľudne nabehne do doočíbijúcej pasce. Povedal by som zlaté KKND, kde bol protivník aspoň v presile. Samozrejme Tiberské slniečko nie je zlé, ale podobne ako u AoE 2 (o tom inde) sa zaň neoplatí vyhodiť ťažko ukradnuté peniaze - keby som ho hodnotil v Level indexe, asi by si zaslúžil takých 6,8. A to myslím celkom vážne... žiaden apríl - lásky čas (alebo ako to je
).