Menší časový sklz tejto recenzie nie je výnimočne chyba EDA, jeho príčina je niekde inde (alebo v niekom inom
). V prvom rade je to moja lenivosť a nechuť Tomb Raidera 4 hrať a samozrejme aj rozvláčnosť a zákysovať celej gamesy. Ale aby ste si neutvorili zlý obrázok hneď na začiatku recenzie, dodám, že TR4 nie je zlá hra, ba čo viac je to výborná 3D akčnologická plošinovka, len ma už trošilinku znudila hlavná postava. Nemám chuť tu teraz (zase) rozoberať Larinu neoriginalitu, hoci som doteraz nezistil, prečo mi vadia veci, ktoré som v predchádzajúcich dieloch bral ako samozrejmosť.
Džíp: To som macher, že viem cúvať, čo?
Prvé nutné zlo je už spomínaná rozvláčnosť celého Larinho dobrodružstva. Nejde o dĺžku hry, nikdy nie je na škodu, keď dobrá hra nemá ani po mesiaci hrania tendencie skončiť, ale o neustále robenie toho istého, veď hry majú predsa baviť, ale ako ma má baviť hrať niečo, čo som hral už trikrát len v bledomodrom? Ak by som predchádzajúce diely nehral, bola by táto recenzia napísaná úplne inak a verdikt by bol určite zhovievavejší. Pretože z pohľadu nezaujatého pozorovatela je práve TR4 najlepšia 3rd person hra a vlastne geniálne zavŕšenie Lariných dobrodružstiev. Lenže štvrté pokračovanie nemôžem nikdy hodnotiť ako prvý diel. Bráni mi v tom nielen zodpovednosť voči Vám, našim milým čitateľom (všetkým štyrom), ale aj to, že sa musím stále báť toho, že sa Lara vráti v piatom dieli, a to už určite neprežijem. A tak je dlhý príbeh skôr prekážkou - stále robiť to isté nebaví nikoho, tak prečo hrať Tomb Raider 4?
Everybody's dancing...: Alebo je to epilepsia?
Druhé nutné zlo je príbeh. Takže nádych a ideme na to. Hmm, toto som prehnal, príbeh Tomba štvorky je na tom celkom dobre, autorom sa podarilo do sveta mladej archeologičky inteligentne zakomponovať nové postavy - rôznych priateľov z jej mladých čias. Do hry vás uvedie krátke intro, v ktorom sa v tele mladej Lary s dvoma copíkmi vydávate preskúmať chrám niekde v Egypte. Tu ešte Lare pomáha jej učiteľ a priateľ Werner von Croy. Zatiaľ je hra vcelku OK, grafika je síce takmer nerozoznateľná od trojky, ale stále má náskok na Indyho aj s jeho pekelným strojom. Celý prvý level je vlastne taký primitívny tutorial, ktorý sa ale nedá preskočiť, no, proste ďalšie nutné zlo (číslo tri). Nebojte sa, po pretrpení tohto prvého a aj predposledného nutného zla sa konečne začne rozbiehať hra. Ale vráťme sa k našim hrdinom. Potom, čo Lara nájde na jednej kostre svoj svetoznámy batôžtek, sa Wernerovi konečne podarí nájsť komnatu so starobylým artefaktom Iris. Je však veľmi netrpezlivý a, diplomaticky povedané, nedbá upozornení na isté komplikácie súvisiace s krádežou tohto artefaktu, ktoré mu naše inteligentné dievča dáva. Ako iste tušíte, jeho nedočkavosť sa mu pomstí a on zostane uväznený v troskách chrámu. Strihom sa prenesieme do súčasnosti, kde sa z Lary stala žena so všetkými potrebnými náležitosťami (opať diplomaticky povedané). So sprievodcom sa vracia späť do Egypta, aby hneď v druhom leveli vypustila ducha boha Setha, ktorý vyzerá byť na ľudstvo dosť naštvaný a objavila celkom živého von Croya, ktorý na minulosť nemá najlepšie spomienky, a preto asi chce Laru zabiť. Takže tu sa s príbehom rozlúčime, na doriešnie Lariných problémov si budete musieť zahrať a dohrať TR4 sami. Keď sa nad tým zamyslím, je táto zápletka asi najlepšia z celej série, tak potom prečo nehrať Tomb4?
Štvrté nutné zlo je grafika. Skoro nezmenená, aj napriek tvrdeniu autorov o kompletnom prepracovaní postavičky a jej pohybov som ani za svet žiadne zlepšenie nemohol nájsť. Teda, kým som Laru neuvidel spredu... Ale okrem sexy štrbinky a pohybujúcich sa úst nič nové, engine ani zo zapnutým Z-bufferom stále nedokáže vychytať všetky kolízie polygónov (efekt zabáranie sa v snehu), prečo potom hrať?
Ticho: Vystraším ho tak, že na to do smrti nezabudne.
Tu sa dozviete odpovede na všetky (tri) otázky prečo...? Prečo hrať TR4? V prvom rade je to obrovské množstvo rôznych detailíkov a vylepšení, ktoré hru robia takmer dokonalou a veľkým podielom sa zúčastňujú na zvyšovaní porcie zábavy, ktorú si s "novým" Tomb Raiderom užijete. Asi najmarkantnejšou zmenou je úplne prepracovaný inventár. Klasický kruh, ktorý sa mi mimochodom páčil viac, bol nahradený posuvným pásom, najviac pripomínajúcim asi inventár v Alone in the Dark. Táto zmena prináša aj mnoho nových možností hlavne v kombinovaní predmetov, a tak si do zbrane môžete navoliť rôzne strelivo, alebo na kušu namontovať lejzrový zameriavač. Okrem úplne nových zbraní, ako je už spomínaná kuša, z ktorej môžete strieľať tri typy šípov (poison, výbušné, obyčajné) alebo napríklad super granátomet, ktorý rozoberie väčšinu hávede na súčiastky na prvý výstrel (tiež tri typy munície: super explozívne, oslepujúce a normálne), zostala aj klasická Larina výbava - UZIny, brokáreň a svetlice alebo lekárničky, páčidlo a nový ďalekohľad.
Prechytávanie: Už rozumiete, prečo som to v recenzii nedokázal opísať?
Ale zbrane nie sú jediné vylepšenia Štvorky. Najprv som chcel típnuť obrázok každej novej veci pridanej do Poslednej revelácie. Lenže onedlho sa ich nahromadilo tak veľa, že som veľmi rýchlo vytriezvel, veď posúďte sami - keď Lara vylezie z vody, kvapká z nej voda, pri rozhovoroch hýbe ústami, naháňa sa na na džípe, horiacou fakľou odháňa stáda Scarabou (tie malé potvorky, ktoré väčšinou vídame, keď tlačia guľôčku trusu, fungujú ako pirane z trojky), aby ju neskôr použila na prepálenie lana. Ďalej tu máme konvenčnými zbraňami nezabiteľné kostry, duchov a zombíkov (teda múmie), vylepšené zvuky pod vodou, ešte lepšia hudba podfarbujúca vaše dôležijetejšie akcie, nové pohyby Lary, ako je šplhanie, prechytávanie (ťažko vysvetliteľné - viď obrázok), húpanie sa na lane a kopec ďalších. Dosť radikálne sa zmenila aj celá skladba levelov, keď sa budete musieť do niektorých častí vracať a podobne ako v Half-Life tvorí napríklad päť levelov jedno veľké prostredie. TR4 je tiež menej lineárny, niekedy existuje viac ciest, ktoré síce ústia do rovnakej miestnosti, ale ich prejdenie je rôzne ťažké. Ako príklad uvediem hneď na začiatku hry sa nachádzajúcu minihru Senet. Ak porazíte v tejto egyptskej variante človeča strážcu hrobky, sprístupní sa vám jednoduchšia a kratšia cesta. Ale keď prehráte, nielen že budete nadávať, že si počítať nadržiava (AI nastavuje padajúce čísla na kocke
), ale budete sa musieť vydať tou ťažšou a dlhšou (teda, pokiaľ si to zbabelo neloadnete). Do dizajnu levelov pribudli aj také vychytávky, ako sú rôzne zrkadlá, alebo chodenie po vode.
Hardwarové nároky |
Konfigurácia |
Rozlíšenie |
Poznámka |
Pentium 200 MMX, 32 MB RAM, VOODOO2 12 MB, 796kB (bez sejvov), 952kB (so sejvami) HDD  |
640 x 480 |
plynulo |
Pentium 200 MMX, 32 MB RAM, VOODOO2 12 MB |
800 x 600 |
trhá pri veľkom počte nepriateľov na veľkom priestranstve |
PII300, 64 MB RAM, 3D karta |
? |
doporučená konfigurácia |
A prečo nehrať? Nepoznám nikoho, kto by vyhodil 15 stoviek za niečo, čo už videl, nehľadiac na fakt, že teraz existuje oveľa viac lepších spôsobov, ako sa zabaviť za rovnakú cenu, než v dobe vydania TR4. Okrem tutovky Diabla II je tu omnoho lepší MDK2, ktorý vám síce neponúkne mesiace zábavy (alebo zákysov), ale určite sa vyplatí viac. A tak mi nezostáva nič iné, iba ospravedlniť zdanlivo nízke hodnotenie smutným konštatovaním, že som pôvodne chcel dať Tomb Raiderovi 4 aspoň 85, ale za tie prachy je to málo muziky
.
69 |
Ak máte dosť peňazí, času a Laru ste ešte nehrali, tak si ju kľudne kúpte, je to naozaj super hra. |
 |
PS: Celkom som zabudol na vozidlá - takže sajdkára a džíp...