Tomb Raider 3: Adventures of Lara Croft
Core Design/Eidos


+   atmosféra, hudba a hrateľnosť, rýchly, ale starší engine
  -   ani dosť noviniek niekedy nezabráni stereotypu

Nové dielko z produkcie Core Designu, Tomb 3, ma veľmi prekvapilo. Už od Vianoc som čítal, že sa autori opakujú a že Lara už nie je originálna. Takto som k nemu pristupoval aj ja. Lenže, ako som zistil, nie je to pravda ! Lara síce originálna nie je, ale stále hravo strčí do vrecka svoje klony. Autori vylepšili engine - pod 3Dfx balada - a hru viac "zadventúrnili" oproti miulému dielu. Tomb 3 teda pokračuje v duchu jednotky, čo znamená, že Lara tak často nevyťahuje svoje kolty, ale skôr premýšľa. No, a tu sa dostávame k ďaľšiemu plusu (resp. mínusu) - hra je omnoho zákysovejšia, žiadne za týždeň alebo dva ako jej prvé dva diely, ale pekne mesiac pohodovej tavby. Toto ovplyvňuje aj dĺžka hry, Lara sa nabehá asi dvakrát viac ako predtým (myslím ako v jednotke). Ďaľšou novinkou je voľnosť pri výbere levelov. Stačí ak zdoláte prvú kapitolu v Indii a potom si môžete vybrať spomedzi ďaľších troch. Či si vyberiete Londýn, Area 51 alebo Soth Pacific Islands záleží len na vás, ale až po prejdení všetkých troch sa vám sprístupní posledná - Antarktída.

Hmm, terazki si povieme niečo o príbehu. Lara hľadá kúsky meteoritu, roztrúsené po celom celučičkom svete, aby nakoniec zistila, že... to by ste chceli vedieť, čó ?! (moje druhé meno je stručnosť...)

Bombové v treťom Tomb Raiderovi je, že výrobci dokončili to, čo načali v dvojke a síce medzihry v podobe jazdy na rôznych vozidlách. V tomto dieli k nim pribudla aj streľba z kanóna, o jazdu ale ukrátení nebudete. Budete ovládať buginu (dvakrát), kajak (super ovládanie !), podmorské vozítko (turbína s rúčkami...) a nakoniec, v Antarktíde, čln a banský vozík (ovláda sa skrutkovačom). Tieto časti hru osviežujú a sú príjemným oddychom medzi strieľaním a adventúrením. To ale neznamená, že sú detsky ľahké... Zbrane boli tiež vylepšené. Okrem klasických pištolí s neobmedzenou muníciou, brokovnice (dočkala sa remaku), UZI, granátometu a harpúny pribudla pištoľ Desert Eagle (super animácie, Lara v pravej ruke drží pištoľ a mieri celým ramenom, ľavou si ju podopiera zospodu a keď beží, vyzerá to ako vo Flashbackovi - viď obrázok), raketomet a útočná puška-samopal MP-5.

S týmto arzenálom si zalovíte na rôzne zvieratá od opice cez dinosaura až po človeka (ja viem, že človek nie je zviera...). Lara sa naučila nejaké nové pohyby, ktoré pri tomto love využije. Už vie šprintovať (pribudol nový ukazateľ - zelený), nakaziť sa jedom (žltý ukazateľ), plávať v studenej vode (modrý ukazateľ), rúčkovať a liezť štvornožky. Grafiku som spomínal na začiatku, ale neodpustím si poznámku. Coreáci do trojky pridali kopu detailov. Zo zvierat/ľudí strieka krv aj po zdochnutí/zomretí, zo zbraní sa pri streľbe dymí, efekty ako dážď a hmla, vlnky vo vode (to je kapitola sama o sebe - super, napr. kruhy na hladine, prúdy + mäsožravé rybičky) a mnohé iné. Zvuky sú štandardne dobré a na niektorých miestach je aj hudba podobná tej vo filme Indiana Jones. Tento detajlík sqele dopĺňa už tak výbornú hrateľnosť tohto sqostu (QBONUS). Predstavte si situáciu: Lara pekne beží do kopca a zrazu začína hrať hudba, stále hlasnejšie až sa naraz zhora vyrúti balvan, Lara sa rýchlo schová pod previs a s odchádzajúcim balvanom doznieva aj hudba.

Hardwarové nároky
Konfigurácia Rozlíšenie Poznámka
  Pentium 200 MMX, 32 MB RAM     320 x 200    plynulo
  Pentium 200 MMX, 32 MB RAM, VOODOO 4 MB     512 x 384    plynulo
  Pentium 200 MMX, 32 MB RAM, VOODOO2 12 MB     800 x 600    plynulo

Toto všetko, čo som tu popísal sú iba črepiny, ale keď ich zlepíme, získame nádhernú vázu. Rozhodne vám Tomb trojku doporučujem, pretože je podľa mňa najlepším dielom tejto už trilógie, ale aj tak si myslím, že v budúcnosti (TR 4 sa už chystá...) by sa mali autori trošku viac posnažiť.