Určite ste sa niekedy zamýšľali nad tým, prečo vznikajú ďalšie diely už existujúcich hier. Ja by som vám chcel predstaviť môj pohľad na túto tému. Samozrejme nebudem tu vypisovať obvyklé "vtipné" kecy ako "nechcem môj názor nikomu vnucovať a verím, že ma zaň nikto nezabije", pretože píšem pod prezývkou, a tak ma aj tak nenájdete
. Inak keby ste mali (sebe)vražedné chúťky, stále sú tu učitelia, ktorí potrebujú "odľahčiť".
Niet pochýb o tom, prečo vznikajú. Firmám ide obvykle o prachy a hráči to nové dobrodružstvo svojho obľúbeného Avatara nejako prežijú. Koza sa nažrala a vlk zostal celý (alebo tak nejak). Laru tu máme oficiálne už štvrtýkrát a nespočítalnekrát neoficiálne. Veď si spomeňte na najnovšie dobrodružstvo Lary so zavádzajúcim názvom Indiana Jones and the Infernal Machine... Aj keď je podľa mňa Indy horší (levely, grafika), kúpil by som si radšej jeho ako štvrté dobrodružstvo slečny Croftovej, ktorá mi pomaly lezie hore krkom. V čom je teda zmysel pokračovaní, keďsi iba fanatik kúpi ďalší diel série (preháňam)? Myslím, že majiteľ NHL 98 alebo 99 len ťažko vyplazí skoro 2k Skk za NHL 2000 kvôli tváram hráčov alebo aktuálnosti ich súpisiek, či češtine.
Ale nemal by som hádzať do jedného vreca pokračovania športových hier s ostatnými; čo nového sa dá vymyslieť, jedine zmeniť pravidlá (potom by to ale nebolo športové pokračovanie, že). Need for Speed ponúklo v každom svojom dieli aspoň nové autá, trate alebo mód hry. Z Tomb Raidera jedinečnosť vyprchala už v dvojke, a tak všetka zodpovednosť za zábavu zostala na pleciach dizajnérov levelov. Treba uznať, že sú celkom schopní, ale aj tak to na pokračovania hier ako Battle Isle, Final Fantasy, legendárneho Grand Prix alebo M.A.X. nestačí (Tešme sa na nové hry od Oddworld Inhabitants. Áno, sú to tí, čo spravili Abea). Veď čo pokračovanie to celkom nová hra (Batle Isle 5 robia Slováci - držím palce Cauldron ak to bude aspoň také ako Quadrax, tak si znova kúpim originálku).
V súčasnosti je čoraz ťažšie vytvoriť osobitý a pútavý príbeh pre novú hru (Omicron rulez!), a nieto ešte pre pokračovanie, ktoré sa musí držať pravidiel sveta vytvoreného v prvom diely. Aj preto si to firmy uľahčujú vydávaním rimejkov hier starších. Takto si zabezpečia odbyt a klasiky sa dostanú do povedomia aj tých mladších a v svete počítačov menej zbehlých (teraz vlastne hovorím aj o sebe). Tak iba za posledný mesiac to bol výborný Pong a tradičný Tetris a zase sa niečo šušká o Wolfovi.
Ale originalita neodišla na prázdniny do Čečenska a nezabili ju tam, stále je medzi nami. Kde? No predsa v hlavách ľudí z malých (mladých) a kreatívnych týmov. Pochybujem, že poznáte nejakú hru Core Designu z obdobia pred Tomb Raiderom. A odkiaľ prišiel Carmaggedon, SubCulture, Commandos alebo príde Black and White ? No dobre, tak to posledne menované je výnimka. Peter Molyneux nám opäť dokazuje, že je stelesnením nových postupov... Ale potom sú tu ešte Francúzi. Každá hra od Crya je buď perla alebo riadna úchylnosť a tipnite si odkiaľ sú "ľudia" (uvodzovky sú tu naozaj namieste) z Criterion Studios a Cavedogu (SubCulture, pripravované pokračovanie Deep Fighter). Nezabudnime ani na úchylné firmy ako Shiny (teraz MDK2 a Messiah) a Planet Moon Studios tvorenéexShinyákmi (skúste si to povedať), ktoré nám na naše obrazovky prinesú Giants. A
v neposlednej rade moji obľúbení Bungie (Abuse (!!!!super!!!!!), Myth) a ich Halo. Už sa neviem dočkať.
Čoraz väčší podiel na trhu získavajú giganti ako EA, ktorí chŕlia pokračovania ako na bežiacom páse. Títo utláčajú menšie firmičky a bránia ich produktom v rozlete, a tak by bodol nejaký Robin Hood. Ten ale zomrel, keď som ešte nebol na svete (básnik sa vo mne nezaprie
). To je ten začarovaný kruh. Ale veľké firmy (výnimka - Hasbro) tiež dokážu vymyslieť (respektíve distribuovať) niečo nevídané, napríklad Virgin a jeho Evolva. Aj keď na jeden originál padne veľa obetí v podobe pokračovaní.
PS: Keď sa už pýtate, tak áno. Áno štve ma hodnotenie Tomb 4 v českých a niektorých anglických časopisoch len preto, že je štvrtý. A FIFA 2000?! Tá je prvá? A čo rozruch okolo Quake III Arena?
Úbohých 30 arén a tri módy hry? Ha, ha, ha... smeje sa Unreal Tournament.