Invex '99


Tento článok nebude o INVEXe ako takom, ale iba o jeho sprievodnej akcii COME IN FUTURE a hlavne o nových hrách. Nie je to preto, že by som bol úplný ignorant a zaujímal sa čisto len o hry, ale pochopte že, nie je v ľudských silách za slabých päť hodiniek vidieť všetko (INVEX = po CEbite a ECTS najväčší v Európe).

Na 9. ročník (pre mňa vlastne už 4-ročná tradičná návšteva Brna ) tejto výstavy som sa nevypravil sám, pribral som kamaráta M.K. a dokonca som dovolil ísť aj jednému pánovi, ktorý má rovnaké priezvisko ako ja a podľa všetkých znakov je asi môj blízky príbuzný. Naša výprava absolvovala cestu Tam bez vážnejších problémov a rozdelila sa. 1/3 výpravy pohltilo Brno a (vy)vrátilo ju až na predom určenom mieste v predom stanovený čas po skončení výstavy, aby ostávajúce 2/3 odprevadila domov (táto časť nášho týmu mala neoddiskutovateľnú ochrannú úlohu, keď M.K.-ho oslovil nejaký Rusák-somrák a niečo od neho chcel... asi v ňom spoznal spriaznenú dušu... to ten jeho výzor). No, ale ešte pred cestou domov si tie 2/3 celku mohli čo-to pozrieť a o tom to celé bude... Kde bolo, tam bolo, boli raz jedni 2/3 a zapichli to v GAME HALLe, kde bola sústredená väčšina ich záujmu - hry. Ako minulý rok boli v tejto miestnosti aj všetky české hráčske časopisy (resp. ich redakcie), a preto začnem nimi.

SCORE
SCORE bolo tradične najhlučnejšie, ale netadične nie najväčšie. Ich stánok bol obklopený haldou človekov, ktorá revala skóre - nie že by skóráci boli takí kúl, ale pretože ten, kto zakričí najviac, toho si vyberú na pódium... V takomto duchu bol celý stánok. Obrovské repráky, ktoré sa snažili prekričať konkurenciu (hlavne GameStar odolával ), DJ a ukážky z nových hier. Najlepšia bola ale súťaž o NHL 2000 tesne pred koncom veletrhu; vybrali si 10 odvážlivcov, ktorí o ňu mali "drepovať". Po 200 drepoch, keď asi traja vypadli sa ostatní zdali skórákom dosť vitálni na klikovanie... A tak klikovali - klikoval aj šéfredaktor, ktorý si vylosoval miesto súťažiaceho so zlomenou rukou... to bola zábava...

LEVEL
...čo sa rozhodne nedá povedať o stánku LEVELu. Celý deň tam predvádzali AoE2, žiadne súťaže, asi tri počítače a nič viac. Stánok síce vyzeral ako hrad, ale inak bol pre mňa skôr sklamaním .

GAMESTAR
Zaberal asi najväčšiu plochu, veď sa tiahol od jedného konca haly po druhý. Zosieťované počítače a na nich Shogo deathmatch o Shogo PC. Staré GS predával Bludr a zastavil sa tu aj Erben. Ako celok na mňa pôsobil najvyrovnanejšie a najpohodovejšie.

EXCALIBUR
Ekskaliber bol najchudší a najmenší. Žiadna projekčná stena, žiadne počítače, žiadne súťaže. Iba zľavy starších čísel časopisu sem prilákali pár ľudí (tieto zľavy mali všetci, napríklad staré Sc. za dvacku aj s CD).

PC GAMER
Okrem stánku Magicu, stánku JRC a rôznych predajní tu bola ešte jedna vec, čo stojí za spomenutie. Nový časopis na našom trhu a môj favorit PC Gamer prekladaný do češtiny. Čisto kvôli "prieskumu" som si ho kúpil a páčil sa mi viac ako svojho času nulté číslo GS. Má 2 CD, pričom jedno zaberá časopis KLAN, ktorý predtým vychádzal zvlášť. Je to môj favorit aj preto, že má dosť veľkú podporu zo zahraničia (PCG je worldwide best selling magazine...) a tým sa môže stať dosť rýchlo veľkou konkurenciou ostatným časopisom.

HRY...
Teraz ale prejdime k samotným hrám. Tak ako vlani boli súčasťou niektorých stánkov počítače (Celeron 400, 64MB, S3Trio 4MB) alebo plejstejšny (tento rok ešte PSX 1...) s najnovšími demami. Každý počítač bol obklopený hŕstkov ľudí, ktorí sa ho snažili urvať a áno platilo právo silnejšieho (M.K. a ja sme teda nemali problémy ) a menej vyčerpanejšieho.

...NA INVEXE
Drivera som si z chuti zahral, lebo doma mi išiel dosť "neplynulo". Moje prvé dojmy boli dosť rozpačité. Najprv sa mi zdal dosť ťažký - sebemenší kontakt spôsobil vyskočenie ukazateľa damage a takisto policajti boli dosť tuhí. Ale ako som sa do hry dostával (veď som pri ňom strávil dobrú pol hodinku a výkriky za mnou stojacich hrychtivých Čechov boli od mierumilovných - "Kdy už skončíte ?" po dosť odvážne - "Tak to by už stačilo, dyť si ho hrál včera, né - ale jo já jsem tě tady viděl..."), začala ma strašne baviť a nebolo to len hratelnosťou, ale aj premakanou grafikou a realizmom. Drobná chybička, ktorá hru v mojich očiach veľmi zhodila, je, že sa chodci nedajú prejsť. Vždy sa im nejakým zázračným spôsobom podarí uskočiť pred vašim veľkým nárazníkom...

Drakan mi tiež na mojom PC nešiel a keďže bola na INVEXe jeho plná verzia, tak som si ho teda zahral. Prvé čo mi udrelo do očí bola grafika - Lara sa môže zahrabať. Perfektné modely postáv a úžasný terén, ktorý sa neskladal s plošiniek ako ten v Tomb Raiderovi, mi doslova vyrazili dych. K tomu si pripočítajte vzdušné súboje na drakovi Arokhovi a pozemné boje a la Prince of Persia (3D) a haldu krvilačných monstier (pikoška - keď im odseknete hlavu z krku vystrekne krvička ) a drakov a získate kvalitnú 3rd person hru.
PS: Rynn tiež nie je na zahodenie...

Ale Lara rulez! S takou povesťou, akú táto dievčina má, sa štvorka bude predávať dobre aj keby to bol úplný šit. Nie že by Tomb Raider 4 bol šit, ale čo som mal možnosť vidieť moc radikálne zmeny sa neudiali... ale nie teraz vás naťahujem, samozrejme že zmeny tu sú. Z desiatich minút hrania, ktoré som si urval vám niečo už len porozprávam. Prepracovaný bol celý inventár, ktorý teraz vyzerá ako ten v Alone in the Dark jedna. Lara si môže vybrať muníciu do jednotlivých zbraní, ku ktorým pribudol napr. crowbar, zostali UZIny, brokovnica a pištole. Viac zbraní som žiaľ nevidel. Celá hra sa odohráva v Egypte, takže čakajte klasické pyramídové behanie, pyramídové puzzly a pyramídových nepriateľov ako napr. nesmrteľné kostry, lietajúce ohnivé čosi a ďalších. Príbeh sa ževraj odohráva v dobe, keď mala Lara šesťnásť a v PC Gamerovi dokonca píšu že je plochá, ale mne sa zdala vypracovaná dosť .

Na plejstejšne sa mi celkovo zapáčila Xena, ktorú som ale nehral tak o nej nemôžem veľmi poreferovať, ale vyzerala na dobrého konkurenta hlavne Drakanovi. Myslím (dúfam), že sa Kseny dočkáme aj na písičkách. Ďalej sa mi celkovo páčil Pharaoh nový to počin Impressions, ktorý sa ale veľmi podobal ich predchádzajúcemu dielku Caesarovi trojke. No čo, pre tých, ktorým sa C3 páčil je tu jeho "pokračovanie" tentoraz z Egypta. No a posledná vec, ktorá si na výstave získala moju pozornosť, bola hra Nocturne. Autori sa zrejme nechali, mierne povedané, inšpirovať Max Payneom, ktorého robí GOD resp. 3D Realms (Gathering Of Developers - združuje menšie firmy ako Epic, 3D Realms ai., aby ich hry boli konkurencieschopné aj z technologického hľadiska. Menšie firmy nemajú prachy na napr. motion capturingové štúdio...), pretože Nocturne ako keby mu z oka vypadla. Čiže je to niečo na štýl Alone in the Dark (pre nepamätníkov - niečo ako Men in Black) samozrejme s pútavou atmosférou. Veľmi sa mi páčilo riešenie zameriavania a streľby. Postavička má na zbrani lejzrový zameriavač a ten nielenže spraví "bodku" na obeti, ale pre zjednodušenie orientácie je vidieť aj lejzrový lúč (blbosť v skutočnosti, ale v hre to beriem). Ďalej vám môžem povedať, že na horeuvedenom počítači to sekalo - to môže byť spôsobené buď rannou verziou, neprítomnosťou nejakého graf. akcelerátora alebo hrou, čo by nebolo pekné.

DEMÁ DEMA (TEDA DOMA )
Keďže som z INVEXu neodchádzal s prázdnymi rukami respektíve plnou peňaženkou, mohol som si nasledovné demá zahrať v pohodlí a teple domova.

Prince of Persia 3D
Začnem asi najväčším sklamaním nielen mojim, ale aj mojich priateľov a síce Princom z Perzie 3D. Demo je dosť dlhé na to, aby ste sa naštvali. Prince of Persia 3D bol v duchu módneho trendu prepracovaný do "pekného" 3D kabátiku, ktorý je na hony vzdialený súčasným hrám z tretej osoby a skôr groteskne pripomína časy hier ako bol prvý Tomb Raider, ktorý ale paradoxne tiež vyzeral lepšie. Ale to nie je všetko - ešte som nič nepovedal o engine a ruku v ruke s ním sa plaziacej pomalosti celej hry.

Zabudnite na zníženie detailov, to nepomôže. Princovi trvá otočka o 180° na 400 Mhz Celerone takisto ako na 133 MHz Pentiu - minimálne päť sekúnd (!) - nezabudnite, že Princ nie je iba o puzzloch, ale aj o bojovaní a keby neboli počítačom ovládaní nepriatelia debili, asi by ste si ani neťukli. No a potom to zasekávanie sa o steny a predmety a nekonečné dlhé rozbiehanie sa, beda, prebeda! Ale keď si zvyknete (cca v tretej štvrtine dema), chytí vás (ovládaním neustále zhadzovaná a grafikou obitá) hrateľnosť a možno si potom spomeniete na prvého Princa. Možno to bol aj účel autorov - návrat legendy...

GTA2
Neviete sa dočkať čo?! Samozrejme, že je super a áno je iné... vydržte, všetko vám poviem. Princíp zostal rovnaký ako v prvom dieli, ale že tam k nemu pribudlo vecí! Tak po prvé GTA2 sa neodohráva v skutočnosti. Odohráva sa v jednom obrovskom meste rozdelenom na časti, ale hlavne v akejsi budúcnosti. Ak ste videli Batmana, viete presne, o čo ide. Autá sú futristickými replikami starých korábov ciest a sú teda o dosť mohutnejšie a o niečo pomalšie. Po druhé už nepracujete iba pre jeden gang, v meste ich je viac a vaša akcia sa odrazí aj na ich chovaní. Ak napríklad pozabíjate polovicu členov jedného gangu, bude vás tento nenávidieť (ukazateľ v pravom hornom rohu), ale nepriateľský gang zbožňovať. Po tretie v meste nie ste sami. Okrem polície, hasičov (dá sa používať vodné delo), sanitiek (oživujú mŕtvych!!) a MHD sú tu spomínané gangy, ktorých členovia tiež kradnú autá, strieľajú po vás, ak vás momentálne nenávidia atď. Po štvrté polícia. Je múdrejšia (lepšia AI, artificial intelligence, umelá inteligencia) a ak vás nedokáže chytiť zavolá si na pomoc SWAT jednotku s nepriestreľnými vestami, potom agentov CIA (FBI) a nakoniec domobranu s tankami.

Po piate zbrane. Plameňomet, molotov koktejl, raketomet, UZI, pištoľ, míny, energetická zbraň Tazer, granáty a "microwave gun" nie sú zďaleka všetky. Po piate efekty. Pod 3Dfx a v noci. Stačí vám táto veta? Nie? (tak sa choďte bodnúť ) Keď vám za chrbtom húkajú majáky, svetlá okolitých aút svietia (vaše nie, vy ich máte rozbité), musíte im uhnúť na chodník, kde zrazíte pár chodcov (efektné chrupnutie - nemajú jesť čipsy), po ktorých zostanú iba krvavé šmuhy. V tom vám začne horieť auto, vy vyskočíte a plameňometom uvaríte pár policajtov... Teraz už musí stačiť. Takto by som mohol pokračovať, ale nechám si to na recenziu, ktorú (verím že) napíšem. Ešte nejaký vtipný záver ako - iba päť vylepšení, poviete si, ale každá hra nemôže byť bomba...

Na Homeworld som sa tešil už veľmi dlho a všetky moje očakávania sa splnili. Pred chvíľkov som dočítal recenziu v jednom zahraničnom časopise (tuším sa volá Úroveň ), a preto začnem príbehom. Zlá rasa dobyla dobrú rasu a vysťahovala ju na odľahlú planétu. Tá sa po rokoch chce vrátiť domov (rasa nie planéta). Celý príbeh je rozprávaný halflajfovským spôsobom, tzn. enginvé animačky plynulo prechádzajú do hry a hra je súčasťou deja. Napríklad v prvej "misii" máte za úlohu otestovať všetky systémy. To je riešené tak, že z velenia dostávate príkazy na zničenie droidov, ich zajatie, alebo ťažbu surovín. Až keď to splníte dostávate sa do klasickej hry... Ja som vám ešte nepovedal, čo je to zač!

Homeworld je klasická RTS (realtime strategy) krížená s Freespaceom 2. Hmm. Toto je prvá naozaj 3D strategická hra. Môžete sa pohybovať do všetkých strán a smerov pod akýmkoľvek uhlom. Spolu s brilantným ovládaním skoro iba myšou a s freespaceovskou grafikov začína toto dielo novú etapu hier. Zabudnite na trápne 2D ako Star Trek: Starfleet Command. Prídu nové a lepšie 3D a prvým poslom je práve Homeworld. Pre moje prorocké vízie som ale celkom zabudol vysvetliť pojem freespaceovská grafika. Pochopíte, keď uvidíte. Každá raketka, fregatka, harvester má tryskový motor, ktorý používa, a ktorý za ňou tvorí tenký pramienok splodín rôznych farieb. Každá loď má odlišný tvar a textúru pričom nepriateľské lode sú úplne odlišné. Nádherná a plynulá grafika a sqelá zábava pri hraní tohto sqostu ma presvedčili, že zo sveta počítačových hier nevymizli revolučné hry - už sa teším na Black and White.
PS: Recenziu odo mňa tak skoro nečakajte. Ale skôr nejakú ódu na Homeworld...

Na INVEXe ma nadchla aj jedna závodná hra tzv. skorosimulátor, Rally Championship 2000. Doma ma najprv vtlačilo do stoličky jedno z najlepších intier aké som videl a potom som sa nahneval, keď som objavil, že "ono mi to trhá!". No čo už (Kto má 20 kSK nech ich pošle na adresu redakcie na moje meno. Ďakujem(e)!). Vcelku dosť mi to pripomínalo kolin mekrej reli, ale všetci vieme, ktorá séria tu bola skôr (nápoveda - Colin McRrea má iba jeden diel = nie je séria).

Inak všetko je pekné - stromčeky, autíčka, ľudkovia, ktorí vám hádžu do auta kamene, keď im prejdete cez záhradu. Búračky v deme neboli tak neviem, ale celkovo sa mi zdalo, že hra je ďaleko pred konkurenciou nielen grafikov, ale aj zábavou (zábavne asi na úrovni kolina). Veď uvidíme.

Poznáte Unreal? Tak Unreal Tournament je úplne o inom. Je to odpoveď Epicu na Quake III Arenu. Je to teda čisto sieťová hra. Tu by som mohol skončiť, ALE UT má niečo spoločné s Unrealom (engine) a čisto sieťový nie je. Poskytuje totiž perfektnú zábavu aj na jednom počítači, pretože obsahuje totálne návykovú hru proti botom. Túto návykovosť môže potvrdiť aj jeden môj kamarát, s ktorým sme sa pri hre striedali.

Boti sú celkom dobrí a hra sa dá nakonfigurovať od ovládania cez obtiažnosť až po obľúbenú zbraň bota, a tak si aj začiatočníci - doomeri prídu na svoje. Samozrejme hru sa v našich končinách (ani nikde inde) neoplatí kupovať kvôli drahosti a pomalosti inetu u nás - veď hru pre jedného tu supluje omnoho viac kvalitnejších titulov (z poslednej doby Kigpin, Half-Life a chystaný Soldiers of Fortune), ale demo rozhodne stojí za okoštovanie.

KONIEC
Vidím, že som toho napísal dosť, a tak stručne. Vychutnajte si obrázky (ak sa mi ich podarí zohnať), FIFU 2000 a NHL 2000 som tiež videl, ale mňa si na počítačové športy neužijete (futbal naozaj je futbal naozaj), a preto žiadna zmienka a ešte jednu pikošku som si nechal na záver. "Vieš, že sme mohli s tými levelákmi spraviť rozhovor?" spýtal sa ma nevinne Martin v autobuse na ceste do Blavy. A vtedy by sa vo mne krvi nedorezal. Asi by som ho na mieste zabil, keby som si neuvedomil, že to bola moja chyba, keď ma to nenapadlo prechádzajúc (div nevraziac) okolo Bulířa a Drakena. A tak sme/ste bez rozhovoru, ale na budúci INVEX si beriem diktafón...