Heroes of Might and Magic 3
The Restoration of Erathia

3DO


+   grafika, atmosféra a hrateľnosť
  -   napadá vás niečo??

Sú hry, ktoré sa dajú hrať iba raz. Teraz nemám na mysli iba adventúry alebo hry s príbehom. Nie, hovorím aj o stratégiách. Určite by ma nikto nedostal druhýkrát k Z, ktoré ma vždy tak vystresovalo, že dodnes nesiem z tohto utrpenia následky (tí čo ma poznajú, by mohli rozprávať... inak na Z 2 sa celkom teším). Ovšem je to aj prípad hier, v ktorých bola hratelnosť skoro nulová, a tak človeka nič nenútilo pokračovať v hraní, alebo sa k týmto počinom vôbec vracať. Toto všetko sa ale nedá vytknúť Heroes of Might and Magic sérii. Bola to práve znovuhratelnosť, ktorá pritiahla ľudí ku geniálnym HOMAMom. Ak ste prešli všetky mapy a dohrali kampaň stále tu bol Internet, na ktorom vznikali tisíce (no, možno o ždibilinček menej) máp, a tak nuda rozhodne nehrozila.


Namakaný hrdina: Keby nebol ten obrázok taký malý, možno že by ste ma pochválili za hrdinu s obranou 25, power 22 a knowledge 27...

Prvý HOMAM bol proste prvý a aj keď to bol, oproti svojim mladším bratom, iba taký odvar, dodnes preňho nadšenci tvoria mapy. Multiplayer Dvojky hrám s kamarátmi doteraz a nedávno som dohral celú kampaň Trojky, a tak vám o nej niečo poviem (Prečo tak neskoro, keď ho už aj tak všetci máte? - to viete, lenivosť).

V Heroes 1 boli, ak sa dobre pamätám, štyri hrady; Barbarian, Warlock, Knight a Sorceress. Nikdy ale nezabudnem, ako sme sa hádali o to, kto bude mať Warlocka. V druhej časti nám k pôvodným hradom pribudli dva nové, noví hrdinovia a celkovo sa hra zdokonalila. Tak isto sa jednotky v hradoch trochu popremiešali a zas platilo, kto bol Necromancer, bol pán.

Ale aby som sa dostal k tomu, o čom som chcel pôvodne písať. Trojka priniesla opäť dva nové hrady, upravila pravidlá, vyvážila hrady (o tom potom, viď Barbarian...), ponúkla kopu vylepšení a vlastne celé trio korunovala. Grafika sa z pôvodne rozprávkových motívov premenila na realistickú (ak sa to vôbec o FRPTBSG dá povedať - vysvetlivky FRPTBSG=Fantasy Role Playing Turn-Based Strategic Game). Jednotky si u mňa získali prívlastok geniálne a kúzla sú tiež dobré (nič, čo by sme predtým nevideli-česť výnimkám). Spomínané kúzla sa teda rozdelili do štyroch kategórií (voda, oheň, vzduch a zem). Príšery získali tiež schopnosť kúzliť a odolávať kúzlam. Či už to bola odolnosť proti ohňu alebo iným kúzlam alebo ability ako oživovanie či lightning bolt. Hrdinovia získali možnosť naučiť sa nové skilly a vlastnosti. Oproti Dvojke sa stala hra logickejšou aj na rovine artefaktov. Jeden hrdina teraz môže mať iba jeden meč, jeden štít, jednu helmu apod. Hrdinom pribudol batoh (backpack), ktorý odľahčil od nepotrebných artefaktov, a tak odpadlo ich zdĺhavé predávanie slabším hrdinom. Kampaň, ktorá bola v Heroes 2 zastúpená iba dvoma ťaženiami (dobrí, zlí), ich tu teraz obsahuje šesť. Pričom na začiatku si môžete vybrať z troch a po ich skončení sa vám zprístupnia dve nové, po ktorých pokorení sa dostanete do záverečného. Spolu je to nejakých 20 misií, ktoré na seba nadväzujú iba v rámci ťaženia - inak ťaženia predstavujú vždy pohľad nejakej rasy na problém získania trónu krajiny (to viem vysvetlovať, čo?!). Úlohy sú na jednotlivých mapách rôzne; raz máte iba všetkých pobiť, inokedy obsadiť hlavné mesto protivníka, prípadne eskortovať hrdinu s artefaktom do svojho hradu. Všetky misie si ale dokážu udržať vašu pozornosť až do začiatku nasledujúcej. Určite poznáte ten pocit - ešte jeden ťah a už to naozaj vypnem... alebo - iba sa pozriem ako sa to začína a idem spať... - tak ten si v HOMAMoch užijete dosýtosti. Hudba je vynikajúca aj keď sa mi zdá po roku hrania dosť ubíjajúca až stereotypná. Inak po technickej stránke niet čo by som i dnes Heroes 3 vytkol. Na mapke je všetko pekne animované, v hrade hrá muzička pri boji nestrieka krv... a tak.

Teraz prichádza zábavnejšia časť tohto recenzonávodu - moje úžasné rady. Všetky hrady sú v niečom dobré, pričom platí, že napríklad Wizardov Tower sa špecializuje na stavanie kúzelných budov (Wall of Knowledge, Library...) a naopak Barbarianov Fort je skôr na hrubú silu (Hall of Valhala).

Začnem Necromancerom, ktorý nemá moc silné jednotky a Ghost Dragons (jeho najlepšie príšery) sú oproti ostatným čaje. Výnimku tvoria Dread Knights a ich Double Damage. Toto všetko by teda Necromancerov predurčovalo k zániku, keby nemali populárny Necromancy skill. Ten dovoluje po vyhranom boji z padlých príšer vytvoriť kostričky, ktoré sa k nim potom pridajú. Takto sa dá vytvoriť obrovská armáda z kostier, s ktorou sú prakticky neporaziteľní. Doporučujem čo najrýchlejšie kostry upgradenúť a voľné miesta vo vašom vojsku obsadiť - potom sa k vám budú pridávať rýchlejší upgradenutí Skeleton Warriors. Veľmi dobrí sú aj upgradenutí Vampires, ktorí si v boji stratené hitpointy doplnia vysatím z napadnutého nepriateľa.

Dungeon má výhodu hlavne v kúzlamodolných Black Dragonoch. Osobne si myslím, že sú spolu s titánmi najsilnejší. Nevýhodou je relatívna slabosť Scorpicores, málo hitpointov a slabý damage. Warlockovi strieľači nemajú penalty v boji nablízko, ale medúzy majú po upgrade iba osem striel, preto sa zakúpenie Ammo Cart stáva nevyhnutnosťou. Nesmiem zabudnúť na Mana Vortex, ktorý funguje podobne ako well, s tým rozdielom, že spell points zdvojnásobí. Celkom dobrý je aj Artifact Merchants (predajňa artefaktov) a Battle Scholar Academy (1000 bodov skúsenosti).

Knightov hrad je oproti minulým dielom silnejší, a tak okrem Archangels, ktorí dávajú vždy 50 damage a dokážu v boji raz resseructnúť zničenú jednotku sa tu rodia Marksmen, ktorí strieľajú dva razy za ťah. Inak Griffins, Crusarders ani Zealots nepatria medzi najsilnejších vo svojej triede, a preto tento hrad zachraňujú už spomínaní anjeli.

Inferno sa mi zdá zo všetkých najobyčajnejšie. Je pekné, že tu je Archdevil s kosou a rohami, ale okrem teleportu ničím nevyniká (a vlastne ani teleport nie je výhoda - veď aj tak skoro všetky 7th levelové jednotky prejdú hracie pole na jeden ťah). Efreet Sultan, obdoba Genies z Wizardovho hradu, je veľmi odolný a pri napadnutiu používa Fire Shield, ktorý útočníka poraní. Efreeti sú odolní voči ohňu. Psy z podsvetia, Cerberi, útočia na tri hexy naraz. Ak máte dva Inferno hrady oplatí sa Town Portal, ktorý vašeho hrdinu prenesie z jedného mesta do druhého. Pekelní hrdinovia majú veľmi vyvážené vlastnosti a celkom chutné xichty.

Fortress je bažinový hrad. No a kto žije v bažine deti? Presne tak, hydry. Sú síce pomalé, ale upgradenuté sú veľmi silné a k tomu útočia na všetky hexy, ktoré ich obkolesujú, naraz!! Baziliškovia premieňajú nepriateľa na kameň a Wyvern Monarchs ho priotrávia. Tento hrad je skôr na tú hrubú silu, a preto iba ten trojlevelový Mage Guild a hrdinovia bez Spell Booku a s nízkym Knowledge a Spell Power. Na druhej strane majú lepší Pathfinding, Logistics alebo Attack či Defense skill. Ešte spomeniem Cage of Warriors (plus jedna Attack skill) a Captain Quarters, známe z dvojky.

Fort je hrad Barbariana a je celkom dosť slabý. Stavieb, ktoré niečo zlepšujú, má veľmi málo a jednotky sú okrem Thunderbirds (Lightning Bolt) a Cyclop Kings (tí majú iba o 10 hitpointov menej ako Scorpicores a pritom sú strieľači) dosť slabé. V úvode tejto časti spomínaná Hall of Valhala zväčší Attack skill hrdinu, ktorý ju navštívi, o jeden bod. Ani najsilnejšia jednotka tohto hradu nie je nijaká výhra, a tak je Fort dosť podpriemerný.

Druidovia bývajú v nejakom írskom lese alebo v hrade Rampart. Rampart má celkom lacné budovy (čo sa týka nerastov) a s Dendroid Saplings (zdvihnú produkciu 5th levelovej jednotky) ho zaraďujem medzi jeden z najlepších. Grand Elves strieľajú dva razy a sú lepší ako Marksmen, Gold Dragon je tak akurát - ani slabý, ani silný a jednorožci vypichujú oči (blind). Trpaslíci sú po upgrade dosť dobrá návnada pre silnejšie jednotky, o tom ale nižšie.

A posledným hradom je Tower, kde býva ujo čarodejník. Rodia sa tu najsilnejší Titans, ktorí neznášajú Black Dragonov. Tí majú síce odolnosť voči všetkým kúzlam, ale robia iba 40 až 50 damage, ale ak dáte titánom Bless, budú títo dávať až 60 damage. Trvá ale večnosť kým ich budete mať vo svojej armáde (40 gemov plus 2 gemy každý titán), pretože ich podstupeň, Giants, sú narozdiel od Red Dragonov nepoužitelní. Genies sú nanič, Nagy z Qeensu sú pomalé (na druhej strane sú najsilnejšie jednotky vo svojej triede v boji na blízko), preto je výhodou Toweru hlavne možnosť postaviť Library, ktorá vám doplní Mage Guild o nové kúzla.

Hrdinovia majú rôzne schopnosti a vlastnosti. Po každom vyhratom boji, či návšteve knižnice dostanete skúsenosti. Ak ich získate určitý počet zdvihne sa aj level vášho hrdinu. To sa prejaví zvýšením jedného zo skillov (Attack, Defense, Power a Knowledge) o jeden bod a naučením sa novej alebo zlepšením sa určitej vlastnosti. Z vlastností by som ako prvé doporučil získať Wisdom (prístup k silnejším kúzlam) - u Necromancera je prvoradá Necromancy - potom Fire, Water, Air a Earth Magic (zľacňujú a zosilňujú kúzla), Intelligence (zväčšuje počet spell pointov), Pathfinding (zmenšuje penalty pri prechode cez terén iný ako tráva), Logistics (viac pohybových bodov), Mysticism (malá súkromná well) a u silnejších hrdinoch aj Artillery (ak ju teda máte) a Leadership, Diplomacy (ľacnejšie vzdávanie sa, prístup k niektorým artefaktom (ak chcú "True Leader") a väčšia pravdepodobnosť, že sa k vám slabší pridajú) a ostatné (Tacktics, Offense, Armorer, Eagle Eye ai.) sú kvôli tomu, že sa môžete mať iba osem vlastností, nanič.

Nedá sa napísať návod ako každý boj vyhrať, ale aj tak tu platia jednoduché pravidlá; ak má počítač veľa strieľačov, zakúzlim buť Forgetfulness, alebo je mojim primárnym cieľom zničiť ich. Ak má nepriateľ iba jednu jednotku ktorá je schopná dostať sa ku mne na jeden ťah, tak dám wait a strieľačmi ho medzitým obstreľujem. Hrdina by mal mať aspoň stovku najslabších jednotiek, lebo počítač zabíja najprv ich až potom cenných strieľačov a ostatných. Kúzla treba používať s rozvahou. Keď môj Lightning Bolt míňa 200 hitpoitov, tak ho nedám na Championov (nezabije ani dvoch), ale na niekoho iného; najlepšie na luko- alebo niečoinéhostrelca. Dobrá taktika je aj zobrať takých 5 Black Dragonov (alebo niečo iné, čo je odolné voči ohňu) a ísť na hocijako silného protivníka. V boji ho potom zásobujeme ohnivým dažďom kúzla Armaggedon (najlepšie ak máte Power viac ako 10 a Knowledge aspoň 5). Na začiatku boja sa pozrite na atribúty napadnutého/napádajúceho hrdinu. Ak ich má všetky dvakrát vyššie ako ten váš, počítajte s tým, že aj jeho jednotky, hoci ich je toľko, čo vašich, budú dva razy silnejšie. Občas, pri dlhom boji, kontrolujte jeho aj svoju zostávajúcu manu a podľa toho kúzlite silné/drahšie či slabšie, ale lacnejšie kúzla. Dá sa vyhrať aj s relatívne slabším hrdinom aj keď nie je v hrade. Tu mi na vysvetlenie poslúži jedna moja príhoda. Stalo sa mi, že mi nepriateľ nechal 10 Zealotov a jemu zostalo asi 1000 kostier. No, tak som im dal Slow a začal som to do nich pražiť so Zealotmi. Keď boli nebezpečne blízko, pohol som sa so Zealotmi o kúsok ďalej a pokračoval vo flambovaní Fireballmi. Po pár minútach veselej naháňačky som kostry konečne zabil (teda počítač dal Retreat) a dostal som hromadu skúseností. Inak počítač je veľký zbabelec. Ak nemáte nablízku žiadneho silného hrdinu, s radosťou vám berie bane a slabé mestá. Keď sa k nemu ale dovalíte so silným hrdinom, dá sa rýchlo na ústup. Už iba z princípu sa mu chcem vždy pomstiť, a preto je tu jednoduchá pasca (Shumade ). Keďže sa slabého nebojí, potiahneme s ním na dosah a silného necháme opodiaľ. Počítač v lepšom prípade potiahne bližšie k nám (chce zabiť slabého), v horšom zostane na mieste. My ale dáme jednotky zo silného hrdinu tomu slabému a ešte v tomto kole počítač slabým (teraz už silným) napadneme. To bola moja posledná rada, a preto...

Hardwarové nároky
Konfigurácia Rozlíšenie Poznámka
  Pentium 200 MMX, 32 MB RAM     800 x 600    dá sa spustiť aj na P75, dôležitá je RAMka

...príchádza záver. Určite vám už došlo, že som s HOMMAMmi strávil veľa času. To znamená, že ma bavili a mňa bavia iba dobré hry, a preto je séria Heroes of Might and Magic dobrá (...volajte ma Albert). Ale ešte jedna rada sa tu (miesto určenia: mozog) predsa nájde. Ak ich nemáte a nepoznáte, tak si ich kurnikšopa bežte kúpiť (alebo si ich aspoň zožeňte "inak"...)!