Grand Theft Auto 2
DMA Design/Take 2


+   hrateľnosť a zábava, grafika, zvuky, misie, mestá


Yakuza: Xmrti neznášajú Zaibatsov, lebo im lezú do obchodov s drogami, zbraňami a kradnutými autami.

Ešte si dobre pamätám, ako som prvýkrát videl GTA u Martina. Mohol som nasadnúť do každého auta, zrážať chodcov alebo plniť rôzne úlohy. Pamätám si, ako som sa potom doma snažil oblafnúť demo, a tak mohol hrať dlhšie ako tých šibeničných päť minút. Tak isto si pamätám na eufóriu, keď som konečne získal plnú verziu (Ahoj EDO!). Ale ako som sa čudoval, keď som prvýkrát hral GTA2...

Demo ma sklamalo tak, ako žiadne iné predtým. Zdalo sa mi, že sa okrem grafiky nič nezmenilo a že vzniká fenomén podobný Tomb Raiderovi, keď hru predáva jej meno a nie jej skutočná kvalita. Veď proti GTA boli v niektorých štátoch vedené tvrdé kampane a práve tu sa potom najviac hralo, lebo o ňom každý počul a chcel vyskúšať, aké je to byť zlodejom áut. Napriek svojej dvojrozmernej nič-moc grafike si získalo povesť prevratného diela, ktoré zase posunulo hranice originality. Aj keď to bola hra od slávnych DMA, po hraní dema som jednoducho nedokázal uveriť, že prekoná svojho staršieho brata. V tomto presvedčení som žil pár mesiacov, až mi, opať EDO, iba tak medzi rečou, ponúkol GTA2. To viete, kamaráta neodmietnem, a tak som sa dostal k plnej verzii hry, o ktorej som predom vedel, že ma nebude baviť.

Ha, chyba lávky. Ďalšie prekvapenie. Ono totiž GTA 2 nie je vôbec také zlé, ako som si myslel. Práve fakt, že demo je časovo obmedzené, sa najviac podpísal na mojom mylnom verdikte nad touto vskutku super hrou. Atmosféra a zážitok z hrania je taký silný, že aj keď viem, že je pol druhej a ráno vstávam na pol siedmu, hrám ďalej a okolie (rodičia, škola,...) ma vôbec netrápi. Autorom sa podarilo zachovať pôvodnú zábavu a hoci originalita pôvodného námetu vyprchala, stále sa tu nájde dosť nápadov, aby si hra udržala vašu pozornosť a nepustila vás od počítača na dlhšie ako na cik-, kak- alebo hampauzu.


Reklama: Vidíte aké sú niektoré firmy solidárne? Tu je napríklad reklama na istú hru od Psygnosis...

Všetko staré a osvedčené zostalo, a preto si to iba rýchlo prebehneme, o novinkách sa dozviete nižšie. Náplň hry je rovnaká ako v prvom dieli. Ste začínajúci zlodej a chcete sa dostať vyššie, medzi tú pravú gangsterskú smotánku. Najprv plníte jednoduché úlohy, neskôr zložitejšie, za ktoré dostávate viac peňazí. Potom, ako si zarobíte určitú sumu, prenesiete sa do ďalšieho mesta, kde začínate od nuly. V starom GTA boli takéto mestá tri, v dvojke je iba jedno...čože!?...jedno veľké mesto rozdelené na tri časti, každá časť je o niečo väčšia ako mesto v GTA 1. V každej časti pôsobia tri gangy, ktoré vám dávajú svoje úlohy.

Toto je ďalšia novinka. V ľavom hornom rohu sa nám objavilo akési meradlo náklonnosti, ktoré udáva ako ste na tom s tým-ktorým gangom. Ak totiž zabíjate a zrážate príslušníkov jedného gangu, tento s vami vykope vojnovú sekeru a každú vašu návštevu vo svojej štvrti sa vám bude snažiť znepríjemniť, konkurenčná banda vám naopak vyjadrí svoj vďak prístupom k ťažším, ale lepšie zaplateným misiám. Prácu opäť získavate prostredníctvom verejných telefónov, ktoré majú štyri farby; modrý telefón vám dáva iba všeobecné informácie o gangu, koho neznáša a čo je zač, zelený značí jednoduché misie obvykle do 30 000, žltý sú už tuhšie a komplikovanejšie úlohy okolo 80k a červený telefón sú misie extratuhé, ktoré sa vám určite nepodarí spraviť na prvý pokus. A tu prichádza ďalšia novinka, ktorou je save. Hru si teraz môžete za 50k uložiť v miestnom kostole, a tak nemusíte hrať stále odznova a patlať sa s ľahkými misiami, aby ste získali prístup k tým ťažším. Spolu je v kažej mestskej časti 22 úloh, 7 za každý gang plus jedna, pričom ubudlo misií na čas a pribudlo rôznych originálnych. Napríklad musíte ukradnúť tank z vojenskej základne, alebo upáliť hasiacim (!) autom členov znepriateleného gangu, či ukradnúť autobus MHD a na zastávkach nazbierať dosť ľudí, aby bolo z čoho robiť hotdogy. Samozrejme zostali tie klasické vyhlaďovacie misie, ktoré sú ale omnoho spletitejšie a určite sa vám nestane, že by sa misia odohrávala iba na jednom mieste (no, nejaké výnimky by sa našli - zabíjanie ľudí v obchodnom dome...).

V prvej časti vám na postup stačí zarobiť milión, v druhej tri a v tretej, mnou zatiaľ nepokorenej, 5 miliónov. Tí matematicky zdatnejší z vás si iste všimli, že aj keby ste za každú prácu dostali stotisíc, 5 miliónov jednoducho nenašetríte. Preto bol v dvojke vylepšený tzv. multiplier - násobiteľ vašeho skóre. Ten sa vám za každú splnenú misiu o jedno zväčší, a tak v konečnej fáze môžete za jednu misiu dostať aj pol milióna a za búračku po siedmich misiách $700 namiesto $100. Má to ovšem jeden háčik - keď vás chytia policajti multiplier sa zníži...


Hasíme: Občania, rozíďte sa! Inak budete rozohnaní vodnými delami.

V GTA 2 sa tiež vylepšila AI, hlavne (resp. iba...) policajtov, ktorí sú oproti prvému dielu aspoň o dva roky v základnej škole múdrejší, a tak keď vidia krádež vo svojej blízkosti okamžite nahodia majáky a sirény. Toto ma obzvlášť štvalo v poslednom meste, kde boli policajti skoro na každom kroku a keď som chcel ukradnúť auto musel som ísť na nejaké nestrážené a nenápadné miesto. Menšia chybička je podľa mňa to, že nerozlišujú to, či to do nich napálite v plnej rýchlosti, alebo či do nich náhodou zľahka ťuknete. V oboch prípadoch nasleduje vaše prenasledovanie, čo naštve hlavne keď plníte nejakú úlohu.

Ešte späť k AI. Okrem fungujúcej infraštruktúry v meste sa s ňou stretnete aj v podobe akýchsi vašich konkurentov, zlodejov áut. Dajú sa ľahko spoznať podľa červenobielej bundy, a preto nepredstavujú žiadne veľké nebezpečenstvo, zvlášť keď máte zbraň. Niektorí vodiči sú tiež "inteligentní“ a keď majú pištoľ a vy im šlohnete auto, začnú po vás strieľať, a preto sa ich oplatí prejsť... (raz sa mi stalo, že policajt takéhoto vodiča zastrelil a mňa si nevšímal). Hlavičky policajtov pri hornom okraji obrazovky zostali a opäť vás informujú o tom, ako ste si to so žabičkami rozhádzali. Pri štyroch hlavičkách sa k policajtom pripojí SWAT dodávka, z ktorej vyskáču maníci v oranžových nepriestreľných vestách, ktoré ale vydržia len päť zásahov... Problémy začínajú, keď sa objaví piata hlavička. Vtedy síce odídu všetci policajti, ale na ich miesto prídu muži z FBI, v pekných čiernych sedanoch so známym majákom - čerešňou. Títo sú už dosť tuhí a nemajú zľutovanie. Keď vás chytia, tak vás zastrelia svojimi samopalmi s tlmičom. Ovšem ak sa vám podarí utekať dosť dlho pred FBI, objaví sa posledná šiesta policajná hlavička a s ňou aj domobrana. Po celom meste začnú jazdiť džípy a obrnené transportéry, na ulici do vás budú strieľať vojaci zo samopalov a keď vás nezastavia ani títo, nasledujú tanky. Životnosť vašeho auta pri kontakte s tankom sa pohybuje okolo nula sekúnd, ak máte šťastie a ste v dodávke na prepravu peňazí, možno prežijete jeden výstrel.

Novinkou je aj hra v noci, tým dostáva GTA úplne nový rozmer, lebo málokedy vidíte dosť ďaleko pred seba na to, aby ste sa stačili vyhnúť policajným zátarasom alebo nebohým chodcom...

Zbrane samozrejme zostali, nemusíte sa báť, že budete proti presile v nejakej nevýhode. Novinkou je, že náboje sú väčšie, a tak sa teraz už oveľa ľahšie trafíte do chodca. Mierenie uľahčuje aj akési zameriavanie sa (ale len vo veľmi malom rozsahu) niektorých zbraní (napr. samopal). Pištoľou sú ozbrojení príslušníci polície a gangov, takže je ľahko dostupná, ale na druhej strane je dosť nepresná a má malú kadenciu, čiže je takmer nepoužitelná. Dual Pistol asi nebude treba vysvetlovať, takže nasleduje samopal (S-UZI Machine Gun) - rovnaký ako v jednotke. Samopal s tlmičom sa od svojho kolegu líši práve tým tlmičom, a tak pretože ľudia nepočujú streľbu, nikam neutekajú. Pameňomet zostal, nebudem sa tu teraz rozplívať nad jeho krásnym svetelným efektom, na to je predposledný odstavec... Ďalšia zbraň je raketomet, jediná paľná zbraň, ktorá zničí tank. Potom je to ElectroGun, pekná hračka, ktorá zabíja elektrickými výbojmi. Brokovnica má síce malý dosah, ale zase veľký rozptyl a potom sú tu granáty a molotove koktejly. Zmenili sa aj Respray Shopy z jednotky, stali sa z nich garáže - každá garáž sa na niečo špecializuje. Tak si môžete svoje auto nechať opraviť, prefarbiť, namontovať doň trhavinu alebo nejaké zbrane. Chcete svojim prenasledovatelom zatopiť? Žiaden problém, vyberte si míny alebo olej. Chcete strieľať nevinných chodcov? Namontujte si do svojho auta guľomety. Alebo môžete ukradnúť tank s 20-timi nábojmi do dela, ktorý je opancierovaný a prakticky nezničiteľný, alebo vojenský džíp s 20-timi zásobníkmi do guľometu. Je to iba na vás. Chcete vyskúšať vodné delo? Ukradnite hasičák. Sanitka má zase pekné majáky a za kamión môžete zapriahnuť vlečku. Len ma mrzí, že v GTA 2 už nie sú motorky.


Tank: Tank v rukách šialenca ako ja rovná sa vrakovisko vstrede mesta.

Chcel by som vám ešte niečo povedať o prostredí. Váš panáčik už má ukazatel zdravia, a tak ho nezabije jeden výstrel z pištole alebo pád z nízkej budovy, iba sa mu uberie jedno (alebo viac) srdiečko. V meste sa tiež povaľujú rôzne bonusy. Police Bribe z jednotky vás zbaví policajného prenasledovania, Invisibility, neviditeľnosť, vás ochráni nielen od policajtov ale aj od znepriatelených gangov. Nesmrteľnosť je tu tiež, je však vždy dobre schovaná a podobne ako neviditeľnosť je časovo obmedzená (potom nastáva tá pravá zábava...). Ďalej môžete zbierať bonusy ako Double Damage (hmmm, čo to asi je??), Fast Reload (rýchlejšie nabíjanie-streľba) a veľmi málo sa vyskytujúce ElectroFingers (slabší ElectroGun) a život. Životy sa dajú získať aj plnením tzv. Kill Frenzy!, známych z jednotky. Úlohy sú niekedy jednoduché (upál 20 ľudí za dve minúty), niekedy ťažšie (zraz 50 ľudí), a niekedy nemožné (za 3 minúty znič desať taxíkov molotov koktejlmi).

V meste sa stretnete aj so symbolmi GTA 2 (spolu 50), ktorých zmysel mi zostal utajený (napíšte!!!). Váš panďulák sa môže stretnúť so siedmimi gangami. V prvej časti sú to Loonies, blázni, ktorí sú zapletení v drogách, Zaibatsu, tajomný gang, ktorý vás sprevádza po celý zvyšok hry a Yakuza, moji obľúbení šikmookí. V druhej časti mesta sú to opäť Zaibatsu, potom burani Rednecks a Scientists, ktorí chcú nahradiť ľudí naklonovanými mutantami. V poslednom Idustrial Districte sú to okrem Zaibatsu Hare Krishnas, ak si pamätáte oranžových maníkov z jednotky, po ktorých prejdení ste dostali Gouranga bonus, viete o kom hovorím. Inak túto skupinku nahradila skupinka Elvisov (Elvis has left the building!). A posledný gang sú Zloty - ruská mafia, ktorá sa živí obchodom so zbraňami. GTA 2 sa odohráva v budúcnosti, a tak si užijete futuristické automobily, ale nie je to zas, až taká katastrofa, ako ste sa mohli dočítať niekde inde - stačí spomenúť skomolené názvy áut (Jagular->Jaguar , GTS-10-> Dodge Viper GT a.i.) a hneď vieme, na čom sme. K mestským častiam ešte toľko, že po dohratí sa vám sprístupnia minihry, ako je závod na čas alebo ničenie 12 zmrzlinárskych dodávok. Novinkou je aj hra v noci, tým dostáva GTA úplne nový rozmer, lebo málokedy vidíte dosť ďaleko pred seba na to, aby ste sa stačili vyhnúť policajným zátarasom alebo nebohým chodcom...


Theft: Základnou obživou zlodeja je krádež. Na farbe ani povahe kradnutého predmetu nezáleží...

V jednom z predchádzajúcich odstavcov som načal grafiku - tá je jedným slovom nevídaná. Hlavne keď hrajete večer, získava hra tú správnu atmosféru. Semafóry svietia, vaše auto ma rozbité svetlá, a tak cestu pred vami osvetlujú modročervené majáky vašich prenasledovateľov. Musím sa skloniť aj pred schopnosťami programátorov. Engine zvláda až 200 ľudí a 50 áut naraz na obrazovke a grafika je pritom veľmi svižná. K zvukom nemám žiadne výhrady, zvyčajne pochádzajú z jednotky. Hudba je ale úplne iná kapitola. To čo naznačilo GTA 1, je tu dovedené k dokonalosti. V každom meste sú rôzne rádiové stanice (najpodarenejšia je Heaven's Radio v treťom distrikte, naladené zvyčajne v Karma Buse) a každý vodič má nejakú naladenú. Keď mu ukradnete jeho auto, hudba zostáva. To je originálny prístup k hudbe v hrách!

Tak záverečné zhrnutie. Tri skoromestá, 66 misií, perfektné autá, skvelo zvládnutá polícia, skoro žiadne bugy, výborná grafika a zvuky/hudba, premakané zbrane, gangy a vybalancovaná obtiažnosť. Môj verdikt preto nemôže byť iný ako kladný, a tak keď Grand Theft Auto 2 ešte nemáte, tak berte všetkými jedenástimi.

Hardwarové nároky
Konfigurácia Rozlíšenie Poznámka
  Pentium 133, 32 MB RAM, VOODOO2 12 MB     640 x 480    mierne seká
  Pentium 200 MMX, 32 MB RAM, VOODOO2 12 MB     800 x 600    rýchlo (a plynulo v noci aj cez deň)