Diablo II
Blizzard North/Havas


+   veľa zbraní, brnení, amuletov a prsteňov, multiplayer
  -   save system, iba 640x480, veľmi veľmi stereotypné

Tak je tu. Hurá . Ale je naozaj také, aké sme si predstavovali, že bude? Na túto otázku si musí odpovedať každý sám, osobne mi D2 splnilo väčšinu mojich očakávaní (hlavne tých zlých), a preto mám voči nemu isté výhrady. A začneme pekne zostra. Diablo II bude určite najpredávanejšou hrou roka a asi sa stane aj hrou roka, aj keď momentálnym hrám číslo jedna, The Longest Journey a MDK2, nesiaha ani po kotníky. Šokujúce? Možno áno, možno ale nie, keď zoberieme Diablo II ako hru, nie ako kult hry. Neviem, či vôbec existuje hra, ktorú by sprevádzal väčší hype (davové šialenstvo, povyk,... vyberte si). Blizzardi mali odbyt zaručený už pri prvom ohlásení druhého dielu, a to večné odkladanie ľudí iba viac dráždilo a strhávalo na seba pozornosť celého hráčskeho sveta. Niet divu, veď Diablo nebola zlá hra, síce trošku krátka, ale vďaka náhodnému generovaniu dungeonov a kobiek sa dala hrať stále odznova. A to som ešte nespomenul sieťovú hru - na internete to bolo niečo úplne iné, akčná hra s prvkami RPG - realtime RPG. Mohol ho hrať doslova každý, a preto sa stalo také populárne.


Krava: No dobre, tak ja ťa podojím a ty mi dáš Ring of Might ST 4+. OK?!

Ale ako dopadol druhý diel? V konaní autorov sa síce dá spozorovať istá podobnosť s Romerovými praktikami a jeho "super" Daikatanou, ale našťastie pri Diable II by sa dalo povedať, že je hype celkom opodstatnený. Áno, D2 sa vlastne podarilo, hoci by bolo lepšie, keby vyšlo o rok skôr, ale čo už. Engine zvláda maximálne rozlíšenie 640x480, čo je v dnešnej dobe na zaplakanie, ale grafike to zase až tak neubližuje a pozerať sa na to dá. Finesy ako dážď alebo východ a západ slnka nám tento menší nedostatok vynahradzujú, každopádne na tom bol napríklad taký NOX graficky lepšie (O Icewind Dale alebo Planescape: Torment ani nehovorím). Ale grafike tiež patria dve strany mince. Hru si zahráte aj na 133 s grafickým akcelerátorom, čo je dnes naozaj dno. (Soráč, Martin .) Vďaka použitému rozlíšeniu a veľkosti postavičiek je kamera na vašom hrdinovi doslova nalepená, pri lepšom pohľade možno zistíte aj farbu jeho očí. A keď si náhodou zapnete inventár, tak je s prehľadnosťou koniec. Ale treba uznať, že hrdina je naozaj fešák. Každá zbroj alebo zbraň, ktorú si oblečie, sa prejaví aj na jeho vzhľade. Ovšem aj napriek všetkým finesám a svetelným efektom kúziel je grafika proste pozadu, nezachránia ju ani dokonalé filmíky (5 ks), ani bazény krvi.

Lenže tých spomínaných dvanásť mesiacov dalo Blizzardu priestor na vychytanie všetkých chybiek. Naozaj, D2 je asi najdoladenejšia hra, akú som kedy videl. Samozrejme menšie kixy (Alebo kexy? Kexe?) sa vyskytnú, hlavne AI nie ešte stále dokonalá, ale tá stabilita! Po nejakom zázračnom tasknutí do Windowsu, po zapnutí šetriča, alebo minimalizovaní Diabla II, proste vždy sa vám ho podarí obnoviť. Neuveriteľné - podotýkam, že som ho hral pod starými W95. Klobúk dole.


Horror Mage: Chlapci je nás tu nejako veľa...

Späť k téme. Grafika nanič , s hrou je to trošku zložitejšie. Po prvej hodinke hrania sa vám bude Diablo II zdať neprekonateľné. Výborné ovládanie a rozmanité questy. Ale verte mi, prvotné nadšenie vás o chvíľu prejde. D2 sa totiž nedá sejvnúť. Ha, tak toto bola rana pod pás. Osobne by som uvítal sejvovací systém jednotky - jeden slot na akčné RPG stačí. Aj napriek stabilite celej hry človek nikdy nevie, kedy vypadne prúd, alebo odíde počítač. Lenže Dvojka nič takéto neobsahuje. Jediná možnosť, ako si zahrať, a pritom nestratiť svoju postavu alebo postup v hre, je Save and Exit. Ako vidíte sami, D2 je veľmi vypečená hra - a to ešte neviete, že po "loadnutí" sa respawnú všetky príšery... Kvôli sejvom tak musela byť vyriešená aj otázka smrti. Keď sa vám nejakým zázrakom (takéto "zázraky" sa mi počas hrania na normálnej obtiažnosti prihodili "dosťveľakrát" ) podarí zomrieť, bezbranní sa objavíte v najbližšom meste, kde sa po vyzbrojení môžete vydať za svojim mŕtvym ja. Ak telo nájdete, všetky vaše veci a cennosti budú opäť patriť vám, výnimku tvoria peniaze - vaša smrť si vždy vyberie svoju daň. Samozrejme, ak D2 opustíte a tým obnovíte všetkých nepriateľov, vaše mŕtve telo sa zhmotní na neutrálnej pôde mesta. Takto ale prídete o všetky peniaze, čo ste mali pri sebe. Preto je najlepšie hrať Diablo vkuse. Týmto spôsobom si ale veľmi rýchlo privodíte kŕč zápästia, alebo si zničíte už aj tak veľmi tvrdo skúšané oči, v krajnom prípade si hru ešte viac zošklivíte.

Diablo II sa skladá zo štyroch aktov, každý akt okrem posledného-polovičného-nedokončeného obsahuje šesť lineárnych questov. To je spolu 21. Takto napísané to vyzerá byť veľmi málo, ale MDK2 má tiež iba 10 levelov a vydrží vám viac ako týždeň. Niektoré úlohy máte hotové za desať minút, iné vám zostanú až do konca aktu. Svet D2 je veľmi rozsiahly a na jeho kompletné preskúmanie padne veľa hodín tvrdej tavby. Hlavná otázka ale zostáva - bude vás baviť až do omrzenia klikať myšou a zabíjať haldy príšer?
(Nie,... ehm .)


Idem si tak lesom, keď tu zrazu...: Ujo, ujo! Nie si ty náhodou Diablo...?

Takže štyri akty, štyri mestá, štyri svety. Príbeh nadväzuje na ten z prvého dielu. Lord Diablo nie je taký mŕtvy, ako by sa mohlo zprvu zdať. Dokonca ovládol dušu hrdinu, vašeho alter-ega z prvého dielu a ako Temný pútnik sa vydal naprieč krajinou, smerom na východ, aby opäť zasadol na trón teroru. Vy jediní ho môžete zastaviť, a tak sa vydávate po jeho, dosť ľahko identifikovateľných, stopách. Obvyklý výber charakterov na vás vybafne po zadaní kúzelnej formulky single player z menu. Pri ohni postáva päť kriplov, tak si vyberte. Ja mám rád výstredných hrdinov - ženy všeobecne, alebo Sovietov v Red Alerte a vždy držím Tomovi v Tom and Jerry... - preto sa môj výber zúžil na Necromancera (zničiť pekelníka pekelníkom?) a skoro som sa rozhodol, keď vtom, ako blesk z čistého neba, zrazu uvidím Paladina. Verte mi, väčšieho exota ste ešte nevideli - svätý rytier a je to neg-, ehm, černoch. Bolo rozhodnuté. Sorceress je síce kočka metajúca firebally a rôzne zmrazovacie a obranné kúzla, ale nemôže bojovať s mečom. Amazonka, akási obdoba Rogua, strieľa rôzne druhy šípov a dokáže hádzať oštepy, alebo napichovať hlavy na svoje ražniči, ale sekeru tiež neudrží. No a Barbarian, tupá korba, nevie kúzliť, teda aspoň nie v pravom slova zmysle, manu používa iba na vylepšovanie svojich schopností alebo na získanie útočných a obranných bonusov.

Paladin, milé deti, to má ľahké. Mečom sa oháňa obstojne, dokáže sa ozdravovať za manu, vracať údery šesť- alebo viacnásobne a na vyšších leveloch (30 a viac) dokonca konvertovať nepriateľov na svoju stranu. Jeho obranné aury mu zaistia odolnosť voči ohňu, mrazu alebo bleskom, znížia čas potrebný na od-otrávenie sa a vďaka svojim bojovým zručnostiam (Prisahám, že už nikdy, naozaj NIKDY, nebudem prekladať combat skills!) bude útočiť na viac nepriateľov naraz, alebo si vytvorí obranný štít, absorbujúci väčšinu úderov. Proste ideálny zabiják na dlhé chvíle.


Olovrant: Čo bude dnes dobrého? (No, toto bolo fakt suché.)

V každom prostredí sa stretnete s dvoma vagónmi nepriateľov, ktorí sa chovajú "nepriateľsky". To znamená, že ich treba vyzabíjať, aby z nich vypadli zbrane, peniaze alebo nádobky, ktoré doplnia manu, životy alebo obidva atribúty. Príšerky sa hodia aj na získavanie skúseností, po dosiahnutí určitej hranice sa váš obľubenec prenesie na vyššiu úroveň. Tak okrem vyššieho platu a nového auta, získa päť skúsenostných bodov (dobre, skill points), ktoré môže investovať do štyroch vlastností. Sila ovplyvňuje silu úderu a dovolí mu nosiť lepšie brnenie alebo zbrane, obratnosť zase zvyšuje presnosť zásahu a naopak znižuje šancu na zásah od nepriateľa, vitalita súvisí so zdravím a staminou. (Stamina, výdrž, určuje ako dlho môže vaša postava behať - D2 totiž simuluje únavu.) A energia je vlastne mana. Okrem toho s postupom na vyšší level získate aj jeden špeciálny bod, ktorým sa váš hrdina môže naučiť nejaké nové kúzlo, alebo si zvýšiť účinnosť kúzla, ktoré už ovláda. Všetkých päť charakterov dokáže používať 30 kúziel, každé si ale môžu vylepšiť, to znamená, že aj keby ste v single playeri dosiahli 30. úroveň a všetky body investovali na naučenie sa nových kúziel, ešte stále budete mať iba základnú výbavu. Preto sa po dohratí hry sprístupní obtiažnosť Nightmare a po opätovnom prejdení hry finálna Hell.

Hardwarové nároky
Konfigurácia Rozlíšenie Poznámka
  Pentium 200 MMX, 32 MB RAM, VOODOO2 12 MB,
  aspoň 650 MB HDD
    640 x 480    plynulo
  PII300, 64 MB RAM, 3D karta, 1550 MB HDD     640 x 480    doporučená konfigurácia

Napriek všetkým nedostatkom stojí D2 za vaše vyhodené peniaze. Pôvodne som vám chcel predstaviť iný pohľad na celé dianie okolo tejto hry. Zvlášť po prehnanom vychvalovaní v istých časopisoch, by bolo vhodné povedať, že D2 je dobrá hra, ale nič viac. Nie je vynikajúca, ani geniálna, či originálna. Iba poctivá a dlhá hra, s ktorou si na sieti užijete kopec zábavy a pretelefonovaných hodín. (Tým šťastlivcom s káblovými modemami želám už iba smrť .) Neodpustím si však posledné rýpnutie - Diablo II je opäť jedno nenaplnené očakávanie, tieň vrhnutý svojim starším bratom (medzi nami - tiež nie moc prevratnou hrou...) nikdy neprekročí.

89   NOX odo mňa dostal 88, D2 je lepšie ako NOX, preto 89. To však berte iba ako formalitku.   DIABLO II = 81

PS: Nakoniec som môj finálny verdikt zmiernil - z pôvodných 77 sa vyvinulo obstojných 81. Stačí si urobiť menšiu prestávku po druhom akte a hneď sa hrá lepšie. Prvý a druhý akt sú nanič, tretí je vynikajúci a peklo je neprekonateľné, hoci pôsobí dojmom nedokončenosti. A len tak mimochodom zomrel som presne dvadsaťkrát, ak to teda niekoho zaujíma. Ale to je už naozaj všetko.