Crusader: No Remorse
Origin/Electronic Arts


+   detailná SVGA grafika

Túto hru vám asi nemusím predstavovať. Veď už len samotný slogan firmy Origin, ktorá ju vytvorila, "We create worlds" hovorí za všetko. Hre, ktorá vo svojej dobe prekopala základy 3D akčných hier, sa dostalo nielen medzi hráčmi náležitého ocenenia. Zahraničné aj tuzemské (asi by som mal napísať tuzemský [Riki]) časopisy dlho písali o neuveriteľne premakanej grafike, výborných zvukoch a hrateľnosti, ktorá strčí do vrecka dnešné braky typu... hmm... no, proste dnešné braky.

Toľko na úvod. Teraz si povieme niečo o samotnej hre. Vžijete sa do úlohy Crusadera (kto by to povedal...), ktorý na strane dobra (dobro = rebeli) bojuje proti odpornej, hnusnej a nadnárodnej organizácii WEC, pre ktorú mimochodom ešte pred nedávnom pracoval. Príbeh nič moc, ale obsahuje pár zvratov (napr. zrada) a je rozprávaný prostredníctvom super filmíkov priamo v hre. Od rebelov, ktorí vám sprvu neveria, dostávate úlohy. Po ich splnení vás teleportujú na základňu, kde si môžete pokecať, uzdraviť sa a nakúpiť výzbroj a výstroj za kredity. Tie získate tak, že postrieľate nevinných civilov, ktorí všade postávajú a prešacujete ich (istý (ne)dostatok - keď ich zapálite, je to super efekt, ale prachy z nich potom nedostanete). Postupne ako si získavate dôveru rebelov, dostávate aj čoraz ťažšie úlohy, a keď vám zabijú vašich spolubojovníkov, budete takí zúriví, že každého, koho stretnete, budete zabíjať tou najhoršou smrťou (vychádzam z vlastnej skúsenosti...). Posledná misia tak už nebude klasická, záškodnícka, ale krvavá vendeta.

Svojho obľúbenca vidíte z 3D izometrického pohľadu (šikmo zhora). Ovládanie je riešené tak, že pokým nevytiahnete zbraň, slúžia šípky (na klávesnici) na pohyb a pri jej vytiahnutí slúžia na mierenie. Toto geniálne riešenie sa objavilo prvýkrát práve v tejto hre. Crusader je aj fyzicky zdatný môže skákať, kotúľať sa do bokov, zohýbať sa a bežať. Toto všetko by mu ale bolo prd platné, keby bol bezbranný. Lenže on má v duchu hesla "Armed and dangerous" k dispozícii hromadu zbraní a hračiek. Zbrane sa delia na energetické a projektilové. Energetické míňajú energiu zo štítov, tie druhé potrebujú muníciu. Spolu ich je trinásť, ale naraz pri sebe môžete mať maximálne päť. Medzi hračky patria výbušniny, míny, spider míny, ktoré ovládate šípkami, štíty, batérie, lekárničky, dekódovač hesiel dverí a iné.

Zvuky a pokriky horiacich a rozprskávajúcich sa nepriateľov tiež ujdú, no, a hudba hrala, myslím, iba v menu (alebo nie... už je to dávno).

Ako som už písal vyššie, bojujete proti korporácii WEC (World Economic Consortium), na čele ktorej je Nathaniel Draygan. On proti vám poštval okrem vašich bývalých kolegov Crusaderov-Silencerov aj rôzne stráže, vojakov, špeciálne jednotky a dokonca aj robotov (asi štyri druhy). Už si presne nepamätám, koľko má Crusader levelov, ale myslím, že okolo 15. Poviete si málo, ale za budgetovú cenu týždeň zábavy v SVGA grafike... no, neviem či by som si Crusadera nekúpil ešte raz...

Grafika je naozaj super a to hovorím s ohľadom na dnešnú dobu 3Dfx efektov. Tak prepracované a interaktívne prostredie sa len tak nevidí, snáď len v Postalovi, ktorý sa ale graficky, ani čo do rozsiahlosti Crusaderovi nevyrovná. Zvuky a pokriky horiacich a rozprskávajúcich sa nepriateľov tiež ujdú, no, a hudba hrala, myslím, iba v menu (alebo nie... už je to dávno).

Hardwarové nároky
Konfigurácia Rozlíšenie Poznámka
  Pentium 200 MMX, 32 MB RAM, Win95     640 x 400    plynulo

Môj verdikt teda znie: "Rozhodne doporučujem!" Keby som si mal s odstupom času voliť medzi No Remorsom a No Regretom, vybral by som si asi prvého menovaného. Crusader je proste Crusader a dvojka nestojí za nič. Očakávam výhražné telefonáty od fanúšikov dvojky....