Zábavné, s peknou grafikou, mizernou AI a s originálnym ozvučením.
.
.
.
.
.
.
Tak ešte raz a pomalšie. A s vysvetlením. Dnes nie je vôbec pekný deň. Nebyť toho, že sa EDOvi pokazil disk a všetká jeho práca je v ťahu, povedal by som, že je najhorší deň v mojom živote. Neviem, či je to vina vysvedčenia, ktoré bolo tento rok dobré (3) alebo tých "ľudí", ktorí nás učia, aby nám vzápätí mohli dať šajbu a dve poznámky (ja to hovorím stále - podpáliť tú budovu a individuá upáliť). No a potom donúťte chudáka študenta na písanie o niečom pozitívnom, keď zistí, že ešte aj ten hnusný AoE 2 je lepší ako Tiberian Sun... Preto som chcel písať bez úvodu, rovno vám všetko vytmaviť a ísť niekam do lesa spáchať harakiri.
Aj napriek tomu, že sa obidve hry odohrávajú v rozdielnych prostrediach a obdobiach, májú toho veľa spoločného. Tak po prvé - TS aj AOE sú stratégie v reálnom čase, bez štipky inovácie. To je spôsobené hlavne tým, že sú to druhé (resp. tretie) diely. A po druhé ma už nič nenapadá, takže to určite nebol dobrý začiatok recenzie... vymyslím niečo iné...
Rieka: Cez tú rieku sa dostanem aj keby ma to malo stáť celú armádu...veď aj stálo.
Už som tu opäť, iba som si bol pozrieť South Park v kine, zagejmil Soldiers of Fortune a kúpil Score
s novým dizajnom. Takže od napísania úvodných riadkov ubehlo niečo viac ako mesiac tým pádom čítate recenziu, na ktorej som robil viac ako 30 dní, a preto si ju vážte
. Ale späť k pôvodnej téme. Age 1 bola prvá hra Microsoftu, ktorá sa celkom ujala. Mne sa páčila hlavne tým, že vychádzala z histórie, a tak ste mohli hrať za Rimanov, alebo sa na chvíľu stať Hanibalom a pekne Cézarovi ukázať, čo sa stane s človekom, keď mu stúpi na xicht slon. Bola to klasická realtimeovka aj keď
s náznakmi obchodu a diplomacie, v ktorej sa na miesto jednej obvyklej suroviny "ťažili" hneď štyri.
V druhom dieli sa penesieme zo staroveku do stredoveku. Našťastie všetky staré dobré veci z jednotky tu zostali a inovovala sa iba diplomacia a zlepšila sa grafika. Ale aj s minimom zmien sa dá spraviť geniálna hra. To platilo u druhého Abea alebo Fallouta, menej práve s novým AoE.
Môžete hrať za 13 rás, kampaň má ale iba 5 ťažení, jedno za každý národ, čiže si tie ostatné užijete iba v móde Random Map - osekanom skirmishi. Každá rasa má svoju unikátnu jednotku a vlastnosti alebo vynálezy. V praxi sú si ale aj tak všetky rovné a proti veľkej armáde paladinov a mníchov nemá nikto šancu. Ovšem nie je veľká armáda ako veľká armáda. Vo svojom vojsku môžete mať maximálne 75 ľudí vrátane peasantov. Toto je podľa mňa veľmi múdry krok od tvorcov tejto hry (Ensemble Studios). Takto sa celá stratégia nezvrhne v závod o čo najrýchlejšie vybudovanie čo najväčšej armády a potom prevalcovanie počítača, ako tomu bolo v C&C sérii. Tým sa aj zdvihla obtiažnosť, keď musíte pomaly postupovať a dôkladne ničiť každú budovu alebo človeka. Trošku od veci je ale cena peasantov. Keď napadnete protivníka a zničíte mu nejakú budovu, okamžite tam pribehnú títo lacní diabli a postavia ju znovu. Keď ich zabijete, pre počítač nie je nič ľahšie, ako si ich znovu postaviť a dotierať. Toto na zábave dosť uberá, flustrácia predsa nie je najlepším riešením hrateľnosti v hrách...
|
No a čo, že sú tu aj peasantky, tie boli aj v Beasts and Bumpkins, aj tak sa od chlapov ničím (no, NIEČO by sa našlo) nelíšia.
|
A teraz príde najväčší zápor hry. A síce jednoduchá stratégia, s ktorou sa dá vyhrať skoro každá misia. Stačí totiž postaviť Wonder (div) a ubrániť ho určitý čas, čo nie je žiaden problém ani na najvyššej obtiažnosti. Ja viem, si poviete si - tak prečo ju používaš?! Ale dobre vieme na čom sme - keď je ten hnusák v presile a od začiatku rozvinutý, no nepouži to!
Ale nie len toto zhadzuje celú hru v mojich očiach. Ono totiž AoE 2 nie je nič extra. Všetko sme už videli v prvom dieli alebo v iných statégiách. Či to bol námet, jednotky alebo misie. Tie síce nie sú jednotvárne, či celkom neoriginálne, o (predvídateľné) zvraty nie je niekedy núdza, ale sú dosť dlhé a ku koncu celkom nudné. Premierný hrací čas jednej sa tak pohybuje okolo troch hodín. Aj keď som sa poučil z TS a jeho misií-rýchloviek, myslím, že ani táto cesta nie je tá pravá. Tak sa po tretej kampani začne pomaly do vašeho brlohu (ak si z Blavy, hľadaj skrytú reklamu) vkrádať nuda a po štvrtej sa možno na ďalšie hranie aj vykašlete. Je to smutné
, ale je to tak...
Dedinka: Začínam sa rozvíjať. Suroviny sú, jedlo bude, len tá zberba peasantská nie a nie robiť.
Čo na tom že v každej kampani hráte za nejakú historickú postavu (nultá W. Wallace, potom moja obľúbená Joan of Arc (choďte na film s Jovovichovou!!), Saladin, Džingischán a Barbarossa) a podľa toho aj kampaň dopadne. No a čo, že sú tu aj peasantky, tie boli aj v Beasts and Bumpkins, aj tak sa od chlapov ničím (no, NIEČO by sa našlo) nelíšia. Budovy sú za každý národ rovnaké, iba inak vyzerajú.
Máme tu Monastery na výcvik mníchov, ktorí liečia svojich a konvertujú cudzie budovy a jednotky.
V stajniach rastú kone, z ktorých sa robí jedlo pre psy a dopravné prostriedky pre rytierov. Samozrejme zostal Siege Workshop na výrobu katapultov a geniálnych baranidiel (Ram), ktoré zničia múr s 3000 hitpointami na pár úderov a ktoré sú odolné voči šípom, naopak rytieri z nich urobia tromi švihmi mečom kôpku dosák. Z prvého dielu zostala tiež strelnica na cvičenie lukostrelcov, univerzita a kováč na apgrejd budov, jednotiek a na nové technológie. Tak napríklad s vynálezom alchymie získate Cannon Boat alebo kanonierov, či šľachticov s mušketami.
Okrem prístavu, rôznych veží a hradieb, divu, domov pre poddaných a "ťažobných“ budov (pole, tábor na drevo, kameň alebo zlato) je tu super hrad. Ten vám umožní prístup k unikátnej jednotke. Za Vikingov je to ich známa loď, Angličania majú svojich Longbowmen, Turci janičiarov, Francúzi Berserkerov so sekerami, Nemci rytiera bez koňa a pod. V hrade si tiež môžete postaviť špiónov, ktorí vám ukážu, čo vidia vaši napriatelia (...celú mapu), super katapult Trebuchet a, ako skoro v každej budove, apgrejdnúť nejaké jednotky. Jáj, a ešte som zabudol na formácie, najlepšie vylepšenie tejto hry. Každú vojenskú jednotku si môžete usporiadať do nejakej formácie. Štvorec je vhodný na ochranu slabších jednotiek ako sú mnísi, ktorí sa postavia dovnútra a pri útoku healujú jednotky, ktoré ich obklopujú. Dva typy radov sú vhodné najmä pre lukostreľcov, tým vyhovuje aj formácia, pri ktorej sa rozdelí armáda na dve polovice. Táto maličkosť veľmi pomáha pri dobýjaní hradov, keď si môžete svoj útok zosúladiť a protivníka totálne rozdrviť.
Veľmi sa mi páčili zvuky, keď každý národ má to svoje mrmlanie, (myslím, že sa to volá reč alebo tak nejak) potom hneď poznáte, s kým máte tú česť. Hudbička hrá pohodové melódie a niet jej čo vytknúť. No a grafika je perfektná. Preč s kresleným Tiberian Sunom, prichádza kráľ. Vo vyšších rozlíšeniach je síce trošku náročnejšia na hardware, ale určite podľa nej hneď poznáte, že ste v stredoveku a nie na pláži s Darth Vaderom. Všetky jednotky sú prepracované do najmenšieho detailu a ich animácie sú dobré aj keď ich plynulosť nedosahuje kvalít C&C3, nieto ešte 3D modelov TA: Kingdoms. Toľko vychytávky, novinky a starenky.
Hardwarové nároky |
Konfigurácia |
Rozlíšenie |
Poznámka |
Pentium 200 MMX, 32 MB RAM |
1280 x 1024 |
skoro plynulo (tzn. na obrazovke s veľkou armádou seká) |
Hop a sme o riadok nižšie v novom odstavci, bez stareniek, ale so zhrnutím. Age of Empires 2: The Age of Kings prináša mnoho nových vecí, aj keď to nie je také ako pri pokračovaniach Abea alebo Falloutu, myslím, že je lepší ako TS, keď už pre nič iné, tak preto, lebo dlhšie vydrží. Napriek svojej perfektnej grafike (SVGA od 640 na 480 až po 1280 na 1024), zvukom a hudbe si nezískal moje malé a cholesterolom pokryté srdiečko, a preto ak súrne nepotrebujete nejakú stratégiu, tak si počkajte na štvrté Heroes, tretí Warcraft alebo druhý Homeworld.